PdF:NJ2MP_4DID Didaktika 4 - Informace o předmětu
NJ2MP_4DID Didaktika 4
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová - Rozvrh
- Po 7:55–9:35 učebna 63
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
NJ2MP_4DID/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Brychová
NJ2MP_4DID/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. A. Brychová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice využívání autentických textů v cizojazyčné výuce, způsobech a metodách testování a zkoušení a teoretických východiscích klasifikace chyby a diferencovaných přístupů k výuce. Těžiště tvoří získání dovedností v oblasti práce s textem ve výuce, vytváření vlastních učebních materiálů, schopnost vytváření kvalitních jazykových testů a kompetentního přístupu k chybě a jejímu odstraňování, zohledňování žáků se specifickými poruchami učení. Důležité je posilování schopnosti sebehodnocení u žáků, vytváření schopnosti kritické analýzy základních výukových standardů a implementace jejich doporučení do jazykové výuky.
- Osnova
- 1. Didaktika literatury – práce s lyrickým literárním textem (funkce a cíle lyrického literárního textu v cizojazyčné výuce, kritéria výběru textů, metody práce s lyrickým textem ve výuce, konkrétní poezie ve výuce němčiny). 2. Testování a zkoušení v cizojazyčné výuce (typy testů, typy testovacích úloh v komunikativní cizojazyčné výuce). 3. Práce s chybou (chyba – vymezení pojmu, oprava chyb a terapie) . 4. Hodnocení - sebehodnocení, evaluace; inovativní přístupy v hodnocení jazykových znalostí a dovedností. 5. Moderní standardy (Rámcový vzdělávací program) a školní vzdělávací programy 6. Evropské standardy, evropská dimenze jazykové politiky, Evropské jazykové portfolio.
- Literatura
- JANÍKOVÁ, Věra. Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache im Überblick. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2000, 97 s. 3231/Pd-9/2000-17/92. ISBN 80-210-2344-9. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktik des Deutschen als Fremdsprache. Anmerkungen zu aktuellen Themen mit Aufgaben zum Selbststudium. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 86 s. x1. ISBN 80-210-3782-2. info
- NOVÁKOVÁ, Sylva. Portfolio Européen des languages :pour les éleves jusqu'al'âge de 11 ans en République Tcheque. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 22 s. ISBN 80-7238-216-0. info
- PERCLOVÁ, Radka. Portfolio Européen des languages :pour les éleves de 11 â 15 ans en République Tcheque. Praha: Fortuna, 2001, 33 stran. ISBN 8071687960. info
- JANÍKOVÁ, Věra, RNDR.BOHUSLAVOVÁ LIBUŠE,M.A., PAEDDR.LIPTÁKOVÁ ZUZANA,PHD., MGR. ŠPRUNGLOVÁ VĚRA a MGR.TÁBORSKÁ JANA. Evropské jazykové portfolio. 1. vyd. Praha: Scientia,spol.s r.o. Praha, 2002, 40 s. ISBN 80-7183-259-6. info
- LITTLE, D. G. a Radka PERCLOVÁ. Evropské jazykové portfolio : příručka pro učitele a školitele. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky, 2001, 93 s. info
- Metody hodnocení
- Vypracování dílčích seminárních písemných úkolů: - strategie, aktivity, cvičení pro práci s literárním textem - analýza žákovských prací – chyba v cizojazyčné výuce, oprava, terapie - hodnocení – sebehodnocení, analýza nových vzdělávacích standardů - zkušenosti s prací s Evropským jazykovým portfoliem Tyto práce budou prezentovány v kontaktních hodinách a umístěny do e-learningového prostředí (kurz „Didaktika 4“). Studenti se mohou tímto způsobem blíže seznámit s pracemi celé seminární skupiny, mají možnost se vyjádřit a rozvinout diskusi pomocí internetu. Vyučujícímu je poskytnuta možnost kontroly a individuální komunikace.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/NJ2MP_4DID