PdF:SPAMP_S4g2 Spec. Andragogy 2 - Course Information
SPAMP_S4g2 Specialization: Special Andragogy 2
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/4/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Somatopaedia Moving disorders - range, terms. Speech disorders – range, characteristic. Disorders of cognisance – epilepsy, range, displays, first aid, and education. The consequence of the move and communication abilities of children with the cerebral palsy. Types of therapy, RIP, timetable and the program of care. The principles of development of move and communication abilities of children with cerebral palsy. The development of the movement of legs, the methodology of the walk training,. Development of hands and communication. The organisation and the methodology of the team training. Equipment and aids, psycho - hygienic and environment. Perception of physically disabled. Hypnotic and move handicap. Ophtalmopaedia Categories of people with visual disabilities, occurrence and causes, dim-sighted children, children with limited vision, blind children, astigmatic children, children with multiple defects, blind-deaf children, peculiarities of psychic processes in visually handicapped, system of schools for visually handicapped, counselling, special educational centres, technical aids, visual stimulation space orientation and independent movement, guide dogs. Specialization Education of multiple disabled - somatopaedia, psychopaedia, Term multiple disabilities, intervention, aims, tasks, principles of education, specifics of education, individual plan of education, stimulation.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Klasifikace pohybových vad 2. Vliv jednotlivých druhů tělesného postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob s tělesným postižením 3. Ucelená rehabilitace osob s tělesným postižením 4. Klasifikace zrakového postižení. 5. Vliv jednotlivých druhů zrakového postižení na vývoj, edukaci a pracovní uplatnění osob se zrakovým postižením 6. Poradenství osob se zrakovým postižením 7. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 8. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených 9. Cíl, úkoly a principy edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 10. Proces a metody edukace u osob se souběžným postižením více vadami. 11. Materiální a technické prostředky edukace. 12. Variabilita vývoje u osob se souběžným postižením více vadami. 13. Speciálně pedagogická diagnostika u osob se souběžným postižením více vadami. 14. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 15. Specifika edukace u osob s těžkým a souběžným postižením více vadami. 16. Rodiče osob s těžkým postižením. 17. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 18. Koncept bazální stimulace.
- Literature
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SPAMP_S4g2