PdF:SPCKC_S4a1 Specialisation 4a - Course Information
SPCKC_S4a1 Specialisation 4a - Speech Therapy and Teaching the Hearing Impaired
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/0/40. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (lecturer)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (lecturer)
Souralová (lecturer), PhDr. Mgr. Alena Sedláčková, DiS., Ph.D. (deputy) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Communication, verbal and non-verbal communication, communication ability, anatomy and physiology of the respiratory and speech organs, head nerves (innervations of the respiratory, phonation, articulation and hearing organs), disordered communication ability, classification, speech therapy intervention, diagnostic, prevention, therapy, methods and techniques of intervention, assessment, tests, tests in diagnostics, developmental dysphasia, aphasia, mutism, dyslalia, dysartria, balbuties, tumultus sermonis, rhinolalia, palatelalia, voice disorders.
- Syllabus (in Czech)
- Okruhy ke zkoušce: 1. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. 2. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. 3. Hlavové nervy. 4. Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. 5. Narušená komunikační schopnost vymezení pojmu. Názory různých odborníků na problematiku narušené komunikační schopnosti. 6. Dělení a klasifikace narušené komunikační schopnosti. 7. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. 8. Logopedická diagnostika její cíle, metody a techniky logopedické diagnostiky.narušené komunikační schopnosti. 9. Tři úrovně logopedické diagnostiky vyšetření orientační, základní, speciální. 10. Orientační logopedické vyšetření. 11. Základní logopedické vyšetření, model základního logopedického vyšetření. 12. Diferenciální diagnostika význam diferenciální diagnostiky. 13. Poruchy vývoje řeči klasifikace, charakteristika. Diagnostika narušeného vývoje řeči. Opožděný vývoj řeči. Specificky narušený vývoj řeči vývojová dysfázie. Diferenciální diagnostika. 14. Afázie etiologie, symptomy. Diagnostika afázie. Testy, testové baterie v afaziologie. 15. Mutismus etiologie, dělení, symptomy. Diagnostika mutismu. 16. Dyslalie etiologie, projevy, klasifikace. Současný pohled na diagnostiku dyslalie. Metodika diagnostiky dyslalie. 17. Dysartrie etiologie a patogeneze. Dysartrie u dětí a u dospělých osob. Metodika vyšetření dysartrie. 18. Balbuties současné názory na etiologii koktavosti, symptomy, klasifikace. Diagnostika balbuties, metodika logopedického vyšetření. Diferenciální diagnostika. 19. Tumultus sermonis etiologie, současné názory na problematiku breptavosti. Diagnostika, metodika vyšetření breptavosti. 20. Rinolalia etiologie, symptomy, klasifikace. Diagnostika narušení zvuku řeči. Metodika vyšetření poruch nosní rezonance. 21. Palatolalia etiologie, symptomy. Diagnostika palatolalie, metodika vyšetření palatolalie. 22. Poruchy hlasu etiologie. Projevy, klasifikace. Diagnostika poruch hlasu.
- Literature
- LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
- DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.
- DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1.
- LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
- Assessment methods (in Czech)
- Ukončení předmětu - ústní zkouška, podmínkou je splnění závěrečného testu.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
General note: Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SPCKC_S4a1