PdF:SPSPC_SPDO Special Education Diagnostics - Course Information
SPSPC_SPDO Special Education Diagnostics - Teaching the Visually Impaired
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/0/8. 6 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- Absolvování a splnění požadavků ze specializace oftalmopedie
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Course objectives (in Czech)
- l. Projevy signalizující zrakové postižení: šilhání, či mhouření očí při snaze o fixaci, rychlé kmitavé pohyby očí (nystagmus), zvýšená citlivost na světlo, oči nekonají souhybné pohyby nespolupracují, výrazné časté mrkání, dítě se nedívá do očí tomu, s kým mluví, zvláštní držení těla či natočení hlavy při zrakové práci, obtížně udrží zrakovou pozornost, špatná koordinace oko ruka, obtížná orientace v prostoru, nejistý pohyb v neznámém prostředí, oči často slzí, dítě si stěžuje na závrať, časté bolesti hlavy při práci do blízka 2. Lékařská diagnostika vymezuje: etiologii postižení, změny ve fyziologii zrakových drah, přenos zrakové informace a její zpracování v korových centrech 3. Funkční diagnostika: probíhá metodou pozorování a za využití standardizovaných testů jako je preferenční test "Preferential Looking", "Teller Acuity Card Test", případně obrázkové testy " BUST test", "LH Symbol Test" blíže vymezuje funkci a kvalitu vizuální percepce. Zpracování případová studie osoby se zrakovým postižením podle dané osnovy: Osnova: Úvod V. Teoretická východiska (stručná charakteristika příslušné vady) VI. Kazuistika jedince (dítěte, dospívajícího, mladistvého, dospělé osoby) se zrakovým postižením Kazuistika bude obsahovat tyto složky: 19. Zkratka jména nebo křestní jméno, s udáním pohlaví, datum narození a skutečný věk v době vypracování kazuistiky. Např. Jan nebo J.P., chlapec, nar. 9.10.1983, 16 let 20. Stručná charakteristika - celkový dojem z popisované osoby. Zde uvést i možné nápadnosti v zevnějšku či chování, zjevné vady atd. Např. Chlapec sportovní postavy s vycvičenou maskulaturou, hnědé oči, černé vlasy, nosí brýle a fixní rovnátka. 21. Rodinná anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 22. Osobní anamnéza - obsahová náplň je uvedena v učebním textu (PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997) 23. Vyšetření prostředí - rodinné, školní, pracovní (podle věku vyšetřované osoby) 24. Diagnóza vady či poruchy - jaká a kdy stanovena, dosavadní léčba. Pokud jsou nějaká zpřesňující další vyšetření, tak uvést uzávěry (např. opakovaná vyšetření v PPP, SPC apod.). 25. Použít dle vlastního výběru jednu z diagnostických metod. Např. rozhovor, pozorování hry, analýzu výsledků činnosti (rozbor kresby apod.). 26. Závěr - stručné shrnutí 27. Doporučení - tam, kde lze aplikovat Závěr Seznam literatury (podle abecedy, podle platné ČSN) Přílohy
- Literature
- MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 8 hodin.
- Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SPSPC_SPDO