SV4MP_SVVC Sociology of education and leasure time

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Arnošt Svoboda, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková
Timetable
Wed 7:55–8:40 učebna 39
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Obsahem kursu je sociologický pohled na oblast výchovy a volného času. Důraz je kladen na prohloubení znalosti sociologických konceptů, aplikovaných na danou oblast. První část je zaměřena na problematiku výchovy a vzdělávání a přehled základních sociologických přístupů. Kriticky je nahlížena role vzdělávacích institucí, socio-kulturních norem a nerovnost ve vzdělávacím a socializačním systému. V části druhé je zájem soustředěn na koncept volného času, jeho vznik, vývoj a různé podoby. Diskutovány jsou i vlivy státní politiky a masové kultury a "genderová" rovnost v možnostech konzumace volného času. Na závěr jsou probrána témata zasazena do kontextu sociologikcého teoretického sytému.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod k sociologii výchovy a vzdělávání
  • Přehled sociologických přístupů ke vzdělávání a výchově
  • Role školy a vzdělávání
  • Role institucí v rámci socializace
  • Nerovnost ve výchově
  • Specifické skupiny ve vzdělávacím systému
  • Volný čas - jeho vznik a vývoj
  • Styly trávení volného času
  • Volnočasové aktivity na pomezí zákona
  • Sport jako specifická kategorie volného času
  • Stát a volný čas
  • Masová kultura a média jako determinant trávení volného času
  • Volný čas - rovnost žena mužů?
  • Volný čas a výchova v sociologických paradigmatech - shrnutí
Literature
  • SEKOT, Aleš. Sociologie v kostce (druhé vydání) (Sociology in Cubic (Second Issue)). 2nd ed. Brno: Paido, 2004, 200 pp. ISBN 80-7315-077-8. info
  • HAVLÍK, Radomír and Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN 80-7178-635-7. info
  • GERSHUNY, Jonathan. Changing times : work and leisure in postindustrial society. New York [N.Y., U.S.]: Oxford University Press, 2000, viii, 304. ISBN 019926189X. info
  • GIDDENS, Anthony. Sociologie. Edited by Jan Jařab. Vyd. 1. Praha: Argo, 1999, 595 s. ISBN 8072031244. info
  • VEBLEN, Thorstein. Teorie zahálčivé třídy. Edited by Miloslav Petrusek, Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999, 344 s. ISBN 80-85850-71-0. info
Assessment methods (in Czech)
podmínky pro získání kreditů:
Včasné odevzdání přípravy na jednotlivé semináře dle upřesnění, vypracování seminární práce s využitím získaných znalostí (15 tis. znaků), diskuse nad seminární prací a prikázání relevatních znalostí.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SV4MP_SVVC