PdF:SZ2BP_Ps11 Developmental Psychology - Course Information
SZ2BP_Ps11 Developmental Psychology
Faculty of EducationSpring 2008
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Otto Čačka (lecturer)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Foreign Languages - English Language (programme PdF, B-SPE)
- Teacher Training in Foreign Languages - German Language (programme PdF, B-SPE)
- Special Education (programme PdF, B-SPD)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, B-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět psychologie duševníého vývoje seznamuje se základními pojmy, metodami, přístupy k věkovým zvláštnostem dětí a dospívajících. Zabývá se vývojem kongnivním, motorickým, citovým, morálním, volním, postupným rozvojem osobnosti dítěte i s jeho socializací v jednotlivých věkových obdobích a zahrnuje i adaptační problémy a výchovu dítěte v jednotlivých etapách rozvoje.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Vývojová psychologie a její využití v práci učitele. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje. Obecné zákonitosti vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období, kojenecký věk. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí a vůle. Socializace v batolecím věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk. Vývoj motoriky, kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální vztahy s vrstevníky, s dospělými a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, citové a volní procesy. 6. Mladší školní věk (dětství a prepuberta) Změny poznávacích procesů, prožívání, jáství. 7. Socializace, výchovné styly, výchovné působení na děti, vli rodiny, školy, zájmových skupin. 8. Adaptační potíže, specifické vývojové poruchy. 9. Dospívání. (Puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů. 10. Emocionalita a vůle, identita jedince v pubertě, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace v dospívání 11. Profesionální orientace, vnější vlivy, socializace. 12. Výchovné problémy v dospívání. OKRUHY KE ZKOUŠCE 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele. 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje. Obecné zákonitosti vývoje. 3. Prenatální a novorozenecké období a kojenecký věk. Počátky čivosti a vnímání u dětí, rozvoj motoriky. Vrozené reflexy, učení v raném věku, vazba na matku, raná interakce mezi členy rodiny. 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí a vůle. Socializace v batolecím věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací. 5. Předškolní věk (3-6 let). Vývoj motoriky, kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální vztahy s vrstevníky, s dospělými a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, citové a volní procesy. 6. Mladší školní věk (dětství a prepuberta, 7-11 let). Změny poznávacích procesů, prožívání, jáství. 7. Socializace, výchovné styly, výchovné působení na děti, vliv rodiny, školy, zájmových skupin. 8. Adaptační potíže, specifické vývojové poruchy učení. 9. Dospívání. (Puberta, adolescence, 12-15, 15-22 let) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů. 10. Emocionalita a vůle, identita jedince v pubertě, sebepojetí, sebehodnocení, seberealizace v dospívání 11. Profesionální orientace, vnější vlivy, socializace u dospívajících. 12. Výchovné problémy v dospívání, maladaptace a frustrace, výchova a přístup k dospívajícím. 13. Dospělost. Vývojové etapy dospělého člověka. Kognitivní procesy, tvořivost, sociální zařazení emoční vývoj, manželství, rodičovství. 14. Stáří, role prarodiče, smyslové vnímání, paměť, afektivní prožívání, sociální zařazení
- Literature
- LANGMEIER, Josef and Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- Vývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika (Psychology of layers of mental activities of a person and their autodiagnostics). 1st ed. Brno: Doplněk, 1997, 381 pp. ISBN 80-85765-70-5. info
- ČAČKA, Otto. Psychologie dítěte (Psychology of a child). 2nd ed. Tišnov: SURSUM, 1996, 112 pp. ISBN 80-85799-03-0. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 10 hodin.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/SZ2BP_Ps11