ZS1BK_PsVV Educational Psychology Lecture

Faculty of Education
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0/1. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
PhDr. Ivan Sobota, CSc. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Education
Contact Person: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Psychologie vyučování a výchovy navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Užití psychologie v pedagogické praxi. 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce. 3. Metody pedagogické psychologie. 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference. 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky. 6. Psychologie vyučování. 7. Tvořivost. 8. Příčiny neprospívání žáků. 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení. 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Poruchy učení a chování žáků. 19. Zvládání školní zátěže 20. Psychohygienické otázky výchovy a vyučování
Literature
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vyučovací styly učitele a učební styly žáků (Teaching styles and learning strategies). In Problémy kurikula základní školy. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2006, p. 99-111, 12 pp. ISBN 80-210-4125-0. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • ČÁP, Jan and Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Výchova dětí se závadami a poruchami chování. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 18 s. ISBN 8072040685. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Vývoj a výchova dítěte v rodině. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 17 s. ISBN 8072041053. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 pp. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2008/ZS1BK_PsVV