PdF:ZS1BP_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Informace o předmětu
ZS1BP_APB1 Aplikační blok z psychologie 1 - Metody psychologie
Pedagogická fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_APB1/01: Čt 9:45–10:30 učebna 24, J. Dan
ZS1BP_APB1/02: Čt 7:55–8:40 učebna 24, O. Čačka
ZS1BP_APB1/03: Čt 13:25–14:10 učebna 24, J. Dan
ZS1BP_APB1/04: Čt 8:50–9:35 učebna 24, O. Čačka
ZS1BP_APB1/05: Čt 10:40–11:25 učebna 24, J. Dan
ZS1BP_APB1/06: Čt 11:35–12:20 učebna 24, J. Dan - Předpoklady
- ZS1BP_UvPs Úvod do psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem programu je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických diagnostických metodách a technikách, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy. 1. Seznámí se s možnostmi využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele. 2. Seznámí se s pojmem lateralita, vývojem laterality od narození do 15 let. Budou informováni o postupech orientačního ověření laterality , bude jim prezentována Zkouška laterality Matějčka- Žlaba. 3. Seznámí se s problematikou psychické způsobilosti k zahájení školní docházky.
- Osnova
- Cílem programu je poskytnout posluchačům základní informaci o vybraných psychologických diagnostických metodách a technikách, které lze využít v podmínkách práce učitele 1. stupně základní školy. 1. Seznámí se s možnostmi využití dětské kresby pro posouzení dosaženého stupně psychického vývoje v podmínkách práce učitele. 2. Seznámí se s pojmem lateralita, vývojem laterality od narození do 15 let. Budou informováni o postupech orientačního ověření laterality , bude jim prezentována Zkouška laterality Matějčka- Žlaba.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu: 1) min. 50% aktivní účast na seminářích 2) znalost témat probíraných na seminářích 3) vypracování 3 seminárních prací.
- Informace učitele
- Seminární práce: 1. Orientační posouzení laterality. Posuďte lateralitu u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. Zkoušky oka: - kukátko - manoptoskop. Zkoušky ruky: - sáhni si na ucho, nos, koleno. - Jak nejvýš dosáhneš. Otázka: Kterou rukou si čistíš zuby? 2. Určete zobrazovací schéma v kresbě postavy u 3 dětí ve věku 5;0 až 7;6 let. K hodnocení užijte postupu Ley Švancarové. Pomůcky: papír formátu A5 (na výšku), podmínky viz text L. Švancarové. Instrukce (chlapci): nakresli pána, ale nejlíp, jak umíš. Instrukce (děvčata): nakresli maminku, ale nejlíp, jak umíš. Čas neomezen. 3. Administrujte Jiráskův-Matějčkův kresebný Orientační test školní zralosti. Popište provedení výzkumu. Výsledky stručně interpretujte. O výzkumu podají písemnou a ústní zprávu. Předložená seminární práce je východiskem k rozpravě nad ní a ověření znalostí. Literatura k dalšímu studiu: Švancara, J. (ed.): Diagnostika psychického vývoje. Avicenum, Praha 1974, kap. Vývoj zobrazovacích schopností. Žlab, Z. - Matějček, Z. : Zkouška laterality. Příručka. Psychodiagnostika Brno, více vydání. Svoboda, M. (ed.), Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001, vybrané kapitoly Matějček, Z.: Vývojové poruchy čtení. SPN, Praha 1974 nebo Matějček, Z.: Dyslexie. Praha, SPN 1987 nebo Matějček, Z.: Dyslexie - specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany 1993, nebo Matějček, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2008/ZS1BP_APB1