OP3BP_DKP Comparative Education

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
2/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Department of Physics, Chemistry and Vocational Education – Faculty of Education
Contact Person: Miluše Čánská
Timetable
Thu 9:45–11:25 učebna 34
Prerequisites (in Czech)
Předpoklady absolvování předmětu: - 75 % účast - zpracování eseje na zadané téma.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 65 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/65, only registered: 0/65
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Main objectives can be summarized as follows: Comparative pedagogy is to students explanation like research method as well as like science conversant compare education system or their part in two or more country,like area experimental activities centred on collection piece of knowledge about education in different country. In this subject students first of all will undertake educational systems and problems adherent with their behaviour namely double or more levelling country or region.
Syllabus
  • 1. Sources comparative pedagogy 2. Object, function and signification comparative pedagogy 3. Methodology comparative pedagogy 4. Evolution Czech education system 5. Alternative and inovative school in Czech Republic and abroad 6. Educational system IN CZECH REPUBLIC - resource comparison 7. National programme development education in Czech Republic "White book" - fundamental line 8. Curricullum in international sight 9.Government and school management in international perspective 10.Comparison selected area education
Literature
  • CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů : prameny výchovy. Svazek I., Od starověku k osvícenství (Variant.) : Encyklopedie prameny výchovy : galerie světových pedagogů. Svazek I., Od starověku k osvícenství. info
  • ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 282 s. ISBN 9788024600031. info
  • Pedagogický slovník. Edited by Jan Průcha - Eliška Walterová - Jiří Mareš. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 322 s. ISBN 80-7178-772-8. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 579 s. : i. info
  • CIPRO, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984, 579 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na japonskou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 145 s. URL info
  • CIPRO, Miroslav. Pohled na americkou školu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 148 s. info
Assessment methods
collective tutorial, essay in range 2 - 3 pages format A4 (demonstrate understanding fundamental, possibility and signification comparative pedagogy for teacher practical school teaching, themes work will correction on 1. tuition, credit.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/OP3BP_DKP