SV4BP_ZSP1 Introduction to Special Education 1 Education of Individuals with Intellectual Disabilities

Faculty of Education
Spring 2009
Extent and Intensity
0/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Timetable
Thu 7:55–9:35 učebna 52
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
People with mental impairment, aetiology, classification of mental retardation, diagnostics, charakteristics of individual grades, education and upbringing of pupils with mental impairment, system of schools, special educational centres.
Syllabus
  • People with mental disability.
  • Etiology.
  • Classification of mental retardation.
  • Diagnostics.
  • Charakteristics of individual grades of mental retardation.
  • Education and upbringing of pupils with intellectual disability.
  • System of schools and special educational centres.
Literature
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR (Up-to-day trends in education children and pupils with specific educational needs in the Czech Republic). Brno: MSD, 2005, 416 pp. MSD. ISBN 80-86633-37-3. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
Assessment methods
Written exam.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
General note: Povinně zapisují studenti se specializací SP.
Information on course enrolment limitations: Zapisují studenti s profilací specializace spec. ped.
The course is also listed under the following terms Spring 2003, Spring 2004, Spring 2005, Spring 2006, Spring 2007, Spring 2008, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020, Spring 2021.
  • Enrolment Statistics (Spring 2009, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2009/SV4BP_ZSP1