PdF:ZS1BP_EVV Epistemologická východiska - Informace o předmětu
ZS1BP_EVV Epistemologická východiska vyučování
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející) - Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Po 12:30–13:15 učebna 35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy a vychovatelů propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Má ve 2. semestru paralelní zařazení s asistentskou pedagogickou praxí, v rámci které budou studenti zpracovávat vybrané úkoly. Při zpracování empirických sond do světa individuálního i kooperativního dětského poznávání budou studenti navazovat první profesionální kontakty s dětmi a ověří si svou profesní motivaci. Nastudované teoretické poznatky budou bezprostředně využívat v praktických aktivitách s dětmi a na základě pochopení dětských kognitivních mechanismů se bude jejich pedagogické myšlení a individuální pojetí výuky od počátku formovat ve prospěch konstruktivistických přístupů a autentického učení.
- Osnova
- 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět. Jak dojde k tomu, že se člověk něco naučí (kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru (výzkum: kresba s komentářem, fenomenologický rozhovor, operační cvičení). 4. Geneze pojetí času. 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování poznávání. 8. Kritické myšlení. 9. Konstrukce učebních úloh, kladení otázek.
- Literatura
- HOLT, John. How children fail (Orig.) : Proč děti neprospívají. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
- MACHALOVÁ, Miloslava a Alice PROKOPOVÁ. Jak učit (učit) vlastivědu? (Utváření psychodidaktických dovedností nutných ke konstruktivisticky pojaté výuce vlastivědy). In Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností. Brno: Paido, 2000, s. 199-206. ISBN 80-85931-87-7. info
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1999, 164 s. ISBN 80-7178-309-9. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
- HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
- Metody hodnocení
- Kolokvium Seminární práce: analýza dětských prekoncepcí
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1BP_EVV