PdF:ZS1BP_EVV Epistemologická východiska vyu - Informace o předmětu
ZS1BP_EVV Epistemologická východiska vyučování
Pedagogická fakultajaro 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
PaedDr. Bohumíra Šmahelová, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (přednášející) - Garance
- PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová - Rozvrh
- Po 10:40–11:25 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět Epistemologická východiska vyučování má v přípravě učitelů primární školy propedeutický význam pro další pedagogické disciplíny diagnostického a didaktického charakteru. Cíle: 1. zprostředkovat studentům postupy, které jim umožní zjišťovat, jak se děti učí a poznávají svět 2. poskytnout jim teoretické poznatky, které budou bezprostředně využitelné v praktických aktivitách s dětmi, 3. na základě pochopení dětských kognitivních mechanismů se bude jejich pedagogické myšlení a individuální pojetí výuky od počátku formovat ve prospěch konstruktivistických přístupů a autentického učení.
- Osnova
- 1. Jak děti myslí. Jak poznávají svět(kognitivní předpoklady, zkušenosti, kognitivní styl a styl učení, …). Psychodidaktika. 2. Výzkumné metody zjišťující prekoncepce a miskoncepce dětí mladšího školního věku (vývoj pojmů, generalizací, kauzality). 3. Geneze pojetí prostoru (výzkum: kresba s komentářem, fenomenologický rozhovor, operační cvičení). 4. Geneze pojetí historického času - čas centrovaný (prožitkový) a decentrovaný (časová osa), čas historický (jednosměrný tok času, ale současně schopnost umístit se do libovolného místa na časové ose). 5. Geneze pojetí hodnot. 6. Geneze pojetí čísla. 7. Autentické učení a jeho význam pro formování strategií dětského poznávání a učení. 8. Podmínky efektivního učení. Kritické myšlení. Myšlenkové mapy. 9. Konstrukce učebních úloh.
- Literatura
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. 2. vyd. Praha: Portál, 2004, 172 s. ISBN 8071789666. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0. info
- Pracovní sešit k učebnici Vlastivěda pro 4. ročník Poznáváme svět kolem nás. Edited by Eva Vyskočilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 32 s. info
- HOLT, John. Jak se děti učí. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1995, 173 s. ISBN 80-901662-7-X. info
- VYSKOČILOVÁ, Eva. Prvouka pro 3. ročník základní a obecné školy :pracovní sešit. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 32 s. ISBN 80-7178-081-2. info
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2007/ZS1BP_EVV