CS2RC_L2OS Česká literatura 1. poloviny 20. století

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/15/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl nastínit základní vývojové proměny české literatury v letech 1890-1945 (s vniřtní diferenciací na období 1890-1918, 1918-1938, 1938-1945). Důraz je kladen na problematiku jednotlivých literárních druhů a hlavní osobnosti, jakož i na společenský kontext.
Osnova
  • 1. Období tzv. české moderny (90. léta 19. století) 2. Období anarchisticko - buřičské (první desetiletí 20. století) 3. Období války a literární reakce na válku 4. Literatura od vzniku ČSR do konce 20. let (proletářské umění, poetismus, expresionismus, legionářská literatura) 5. Literatura od konce 20. let do vzniku protektorátu (surrealismus, básnická tvorba halasovsko - nezvalovské generace, křesťanská poezie, pragmatický proud české meziválečné prózy,historická próza, ruralisté, katolicky orientovaná próza, imaginativní próza, psychologická próza) 6. Literatura v období okupace
Literatura
  • Dějiny české literatury. Edited by Jan Mukařovský. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 714 s. ISBN 80-85865-48-3. info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: ústní zkouška, v níž student prokáže znalost problematiky probírané v seminářích. Aktivní účast, min 80% Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.