DCJDR_IPP Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 10 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se současnými poznatky pedagogické psychologie.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit posluchače se současnými poznatky pedagogické psychologie. Tematické okruhy: Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Psychologie učení. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference. Psychologie inteligence. Psychologie kreativity. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. Kognitivní styly a styly učení. Školní úspěch a neúspěch. Příčiny neprospěchu. Specifické vývojové poruchy učení. Syndrom ADHD/ADD. Význam a úkoly psychohygieny a psychologie zdraví v pedagogické psychologii. Psychohygiena zkoušky. Psychologické otázky výchovy. Styly výchovy. Výchova a sebevýchova. Využití principů psychoterapie ve výchově. Deprivace a subdeprivace. Agresivita. Syndrom týraného dítěte. Dificility a poruchy chování. Problematika závislostí. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Osobnostní princip ve výchově. Individuální a typologické rozdíly mezi žáky. Školní třída jako psychosociální skupina. Řízení třídy. Role žáka. Vztahy a interakce učitel - žák. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Psychologie pedagogického taktu. Sebereflexe učitele. Psychologické otázky vzdělávacích a výchovných cílů. Pedagogicko-psychologické a školní poradenství.
Literatura
    doporučená literatura
  • Renkl, A. (Hrsg.) Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Bern: Huber, 2008.
  • Schneider, W., Hasselhorn, M. Handbuch der Pädagogischen Psychologie (Handbuch der Psychologie, Bd 10), 1.Aufl. Hogrefe Verlag, 2008.
  • Zimmerman, B. J., Schunk, D. H. (Eds.) Educational Psychology. A century of contribution. Mahwah, NJ, US: Erlbaum, 2003.
  • Berliner, D. C., Calfee, R. C. (Eds.) Handbook of Educational Psychology. New York: Macmillan, 1998.
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • Handbook of educational psychology. Edited by Patricia A. Alexander - Philip H. Winne. 2nd ed. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2006, xx, 1055. ISBN 0805859713. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Cerm, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • MIETZEL, Gerd. Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. 6., korrigierte Aufl. Göttingen: Hogrefe - Verlag für Psychologie, 2001, 494 s. ISBN 3-8017-1436-5. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda - Dana Krejčířová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 791 s. ISBN 8071785458. info
  • ĎURIČ, Ladislav a Mária BRATSKÁ. Pedagogická psychológia : terminologický a výkladový slovník. Edited by Viliam S. Hotár - Jozef Pastier. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1997, 463 s. ISBN 8008024984. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti předloží seminární práci na na vybrané téma s aplikačním dosahem pro pedagogickou praxi. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.