SV4BP_PrC3 Praktické činnosti 3 (výpočetní technika)

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Dosedla, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PaedDr. Ing. Josef Pecina, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_PrC3/01: St 14:20–16:55 Kavárna, M. Dosedla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět teoretickým základům počítačové grafiky; vysvětlit základní pojmy z PC grafiky; prakticky tvořit s vektorovou, rastrovou a 3D grafikou;
Osnova
  • 1. Počítačová grafika. (Rozdělení a význam jednotlivých druhů grafiky, jejich využití, odlišnosti…)
  • 2. Formáty grafických souborů. (Formáty rastrových a vektorových grafických souborů, převody formátů, práce s nimi…)
  • 3. Rastrová grafika. (Základy rastrové grafiky, princip tvorby rastrových obrázků, význam a praktické využití…)
  • 4. Práce s rastrovou grafikou. (Úprava rastrového obrázku, převod formátů rastrů, možnosti rastrové grafiky…)
  • 5. Programy pro práci s rastrovou grafikou. (Malování, Adobe Photoshop, Corel PhotoPaint, Gimp, prohlížeče ACDSee, Irfan View…)
  • 6. Vektorová grafika. (Základy vektorové grafiky, princip tvorby vektor. obrázků, význam a praktické využití…)
  • 7. Práce s vektorovou grafikou. (Úprava vektorového obrázku, práce s objekty, převod formátů, možnosti vektor. grafiky…)
  • 8. Programy pro práci s vektorovou grafikou. (Zoner Callisto, Corel Draw, Gimp, prohlížeče Zoner Media Explorer… )
  • 9. Princip digitální fotografie. (Princip digitálního fotografování, výhody a nevýhody, možnosti digitální fotografie…)
  • 10. Pořízení digitálního snímku. (Základy práce s digitálním fotoaparátem, clona, expozice, režimy, spoušť…)
  • 11. Úprava a tisk digitální fotografie. (Zpracování digitální fotografie pomocí graf. programů, úprava snímku, fotomontáž…)
  • 12. Práce s paměťovými médii. (Ukládání na Compact Flash karty, Flashdisk, komprimace, převody, vypalování CD…)
Literatura
  • Kreslení a grafika. II, v programech Adobe photoshop, Corel photo-paint (Variant.) : Jak na počítač : kreslení a grafika. II, v programech Adobe photoshop, Corel photo-paint ... info
  • Digitální fotografie v programu Adobe Photoshop. Edited by Pavel Roubal. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, x, 372. ISBN 8025104028. info
  • WILLMORE, Ben. Mistrovství v Adobe Photoshop 7. Translated by Dušan Kadavý - Markéta Tejcová. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 2002, xix, 540. ISBN 8072267450. info
Výukové metody
přednášky, praktická cvičení na PC
Metody hodnocení
Vypracování 3 samostatných úkolů v rastrovém, vektorovém a 3D grafickém editoru a vypracování domácího samostatného projektu.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wtech/index.php?pg=03_studium&sec=prc3
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je povinnou součástí profilace Technické a přírodovědné aktivity ve volném čase.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.