PdF:Bi2BP_ZHYD Základy hydrobiologie - Informace o předmětu
Bi2BP_ZHYD Základy hydrobiologie pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Základy systému a evoluce nižších rostlin a hub. Základy systému a evoluce vyšších rotstlin. Základy zoologie bezobratlých. Znalost chemie alespoň na gymnaziální úrovni.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Jiné omezení: pro méně než 5 studentů není předmět vypisován - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s funkcí ekosystému stojatých a tekoucích vod - základními vlastnostmi vody, životním prostředím vod, společenstvy organismů, znečišťováním vody, vlivu člověka na vodní ekosystém, procesech acidifikace a eutrofizace, čištění odpadních vod. Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole.
Na konci předmětu bude student schopen:
- porozumět funkcím ekosystému tekoucích a stojatých vod - odborně pojmenovat biotopy povrchových vod
- vysvětlit koloběh látek ve vodách
- vyjmenovat společenstva organismů osídlující jednotlivé habitaty tekoucích vod
- porozumět mechanismu znečištování vody člověkem a mechanismu jejího čištění
- pochopit proces acidifikace a etrofizace vodních ekosystémů
- schopen odebrat vzorek organismů tekoucích i stojatých vod
- umět určit základní skupiny organismů odebraných v povrchových vodách - Osnova
- Předmět je veden se zřetelem k problematice vodních ekosystémů vyučovaných na základní škole.
- Součástí výuky jsou přednášky, laboratoře (cvičení) a terénní vyučování.
- Přednášky:
- 1. Fyzikální a chemické vlastnosti vody, světlo ve vodách, tepelný režim vod, koloběch látek ve vodách.
- 2. Stojaté vody – charakteristika, členění, společenstva stojatých vod.
- 3. Rašeliniště, periodické vody, saliny.
- 4. Tekoucí vody – charakteristika, fyzikální vlastnosti vody, chemické složení vody, koloběh látek, říční kontinuum, společenstva tekoucích vod, podélná klasifikace toku, znečišťování a samočištění, vliv člověka.
- 5. Acidifikace a eutrofizace.
- 6. Rozkladné procesy ve vodách a čištění odpadních vod.
- 7. Sledování a hodnocení ekologického stavu vod. Ochrana vody a vodních zdrojů a péče o ně.
- Cvičení:
- 1. Fyzikálně-chemické parametry vody. Měření parametrů, jejich vyhodnocení.
- 2. Vzorkování bioty v tekoucích a stojatých vodách. Vzorkovací metody, pomůcky a zařízení.
- 3. Vyhodnocení získaných dat.
- 4. Základní rozbor hydrobiologického vzorku.
- Terénní vyučování:
- 1. Charakteristika toku v terénu.
- 2. Měření fyzikálně-chemických parametrů vod.
- 3. Odběr vodní bioty.
- Literatura
- Lellák J. et Kubíček F. (1991): Hydrobiologie. 257 p., Karolinum, Praha. ISBN 80-7066-530-0
- Kubíček F. et Zelinka M. (1979): Základy hydrobiologie. Univ. JEP v Brně, fak.přírod.,Praha, SNP, 140 s.
- Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. SPN Bratislava
- Výukové metody
- Výukové motody: laboratorní cvičení, terénní cvičení.
Metody vyučování: frontální výuka, pozorování, vysvětlování, práce s literaturou. - Metody hodnocení
- Metody hodnocení: písemný test
Podmínky udělení zápočtu:
1. Pravidelná docházka na výuku předmětu.
2. Dobře vedené protokoly ze cvičení a z terénního vyučování, zkontrolované vyučujícím.
3. Úspěšně zvládnutý písemný test znalostí z tohoto předmětu (20 otázek, min. 13 správně). - Informace učitele
- Další literatura: Chudoba J., Dohányos M. et Wanner J. (1991): Biologické čištění odpadních vod. SNTL Praha. Štěpánek M. et al. (1979): Hygienický význam životních dějů ve vodách. Avicenum Praha. Straškraba M. et al. (1992): Metodika sledování a hodnocení jakosti vody vodárenských nádržích. HBÚ ČSAV Č. Budějovice. Sládeček V. et Sládečková A.(1995) Hydrobiologie. Vydavatelství ČVUT, Praha. ISBN 80-01-01298-0 Odkazy: http://svp.vuv.cz/odkazy.php http://svp.vuv.cz/index.php http://www.ochranavod.cz/ http://perla.vuv.cz/main.php
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/Bi2BP_ZHYD