OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV3BP_SDE1/01: Po 14:50–16:30 učebna 34, S. Lesňák
OV3BP_SDE1/02: Čt 14:50–16:30 učebna 41, S. Lesňák
Předpoklady
NOW( OV3BP_DE1 Dějiny etiky 1 )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií
Osnova
  • 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě.
  • 2)Význam morálky v životě jedince a společnosti, morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“.
  • 3) Hérakleitos, sofistické pochybování. problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou a eleatskou větví a její etický význam.
  • 4) Démokritos a Epikúros. atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody, morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis.
  • 5) Platón idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk – počátky eugenických teorií
  • 6) Aristotelés morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání.
  • 7) Stoicismus. etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského.
  • 8) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti.
  • Přechod k novověku:
  • 9) Machiavelli možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů
  • 10) Hobbes. lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády
  • 11) Protestantská etika. otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra.
  • 12) J. J. Rousseau lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika.
  • 13) I. Kant zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou.
Literatura
    povinná literatura
  • Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Edited by Anna Remišová. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008, 894 s. ISBN 9788081011030. info
  • ANZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Vyd. 2. Praha: Academia, 2001, 292 s. ISBN 8020009175. info
Výukové metody
Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
Metody hodnocení
Seminář. Ukončení předmětu - zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři(projekt, prezentace v stanovený čas, účast na diskusi) a odevzdání práce v rozsahu nejméně 8 norm. stran nepozději v zápočtový týden (4 stránky ručně psaného konspektu přečtené literatury ze sylabu, 4 strany esej). Esej musí na základě uvedených citací hodnotit některého z autorů probíraných v tomto kurzu (bibliografické údaje či seznam díl do eseje nepatří). 4 strany eseje jsou prostor pro analýzu, názor, aplikaci a postoj jak mravně konat, citace a parafrázy mohou tvořit max 30% práce! Hodnotit znamená rozhodnout, jestli má autor pravdu nebo ne... Rozhodněte, jestli je autorem doporučované dobro skutečně dobrem - bez tohoto hodnocení nemůže být práce přijata. Práce se musí opírat o citace z původního díla hodnoceného autora. Zápočet nezíska student, který má více než 3 vopřed neomluvené absence.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wphil/clenove/valach/valach.htm
1) Vernant, J.-P.: Počátky řeckého myšlení. ISE, Praha 1993. ISBN 80-85241-45-5. 2) Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň, 2009, s. 310 - 322. 3) Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962. Řeč o povaze bytí / [Aut.:] Hérakleitos z Efesu, Překlad a komentář Zdeněk Kratochvíl a Štěpán Kosík; Praha : Herrmann , 1993 4)Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962. Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X. 5)Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X. 6) Aristoteles: Etika Nikomachova. Rezek, Praha 1996. ISBN 80-901796-7-3 Aristotelés: Politika. Rezek, Praha 1998. 7)Marcus Aurelius: Myšlienky k sebe [z latinčiny preložil Miloslav Okál], Bratislava : Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov , c2006, 8) AUGUSTIN, svatý. O milosti a svobodném rozhodování; Odpověď Simplicianovi. Z latinských originálů přeložili Stanislav Sousedík a Ondřej Koupil; úvod Tomáš Machula. 1. vyd. Praha : Krystal OP, 2000. 137 s. ISBN 80-85929-41-4. Balabán, M.: Antifatální kérygmatická myšlenka exodu ve starozákonní i novozákonní bibli. In: čas. Reflexe, č. 7- 8/92.) , Trojan, J.S.:Pojetí moci u Augustina. In: čas. Reflexe,č.7-8/92. 9) Machiavelli, N.: Vladař, Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia. In: např. Úvahy o vládnutí a o vojenství. ARGO 2001. ISBN 80-7203-391-3. 10) Hobbes, T.: Výbor z díla. Svoboda 1988. ISBN 11) Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Max Weber, K metodologii sociálnych vied. Bratislava 1983, s.272- 361. Nověji: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. OIKOMENH, Praha 1998, s. 185 - 246. ISBN 80-86005-48-8. 12)Rousseau, J.J.: Rozpravy. Praha, Svoboda 1989. ISBN 80-205-0064-2. 13) Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha 1990. ISBN 80-205-0152-5
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.