PdF:OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_SDE1/01: Po 14:50–16:30 učebna 34, S. Lesňák
OV3BP_SDE1/02: Čt 14:50–16:30 učebna 41, S. Lesňák - Předpoklady
- NOW( OV3BP_DE1 Dějiny etiky 1 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií - Osnova
- 1) Úvod do etiky, pojmy: etika, morálka, mrav. historická geneze pojmů etika, morálka a mrav; reálný zaklad geneze pojmů ve vývoji rodové společnosti k jejímu překonání v antickém městském státě.
- 2)Význam morálky v životě jedince a společnosti, morálka jako forma sebepřesahování a jako systém norem umožňujících a podmiňujících život v lidském společenství – problém „černých pasažérů“.
- 3) Hérakleitos, sofistické pochybování. problém změny, relativismu a kritéria dobra a zla; spor mezi hérakleitovskou a eleatskou větví a její etický význam.
- 4) Démokritos a Epikúros. atomistické řešení hérakleitovsko-eleatského problému jako problému morálního, počátky demokratického smýšlení, morální hodnota jednice a svobody, morální zlom mezi Dem. a Epikúrem a jeho souvislost s pádem polis.
- 5) Platón idea dobra o sobě jako dokonalého a statického bytí a její praktické důsledky v koncepci ideální společnosti, bezcennost jedince a nebezpečnost svobody, ideální člověk – počátky eugenických teorií
- 6) Aristotelés morálka jako vztah sobě si rovných individuí; pojetí rozpornosti lidské přirozenosti a rozhodující význam jednání v Aristotelově etickém systému. Význam svobody a kritického myšlení pro mravní jednání.
- 7) Stoicismus. etická reakce na změny v antickém světě, problém svobody a společenské angažovanosti jako morálního ideálu, řád světa a řád individuálního života, idea všelidského.
- 8) Počátky křesťanství a jeho etická inovace antické inspirace a nové formulace, nový koncept dějin a pojetí člověka – lineární čas, člověk jako aktivní spolu-tvůrce dějin, idea kolektivního spasení – příchodu šťastné budoucnosti.
- Přechod k novověku:
- 9) Machiavelli možnost vědecké politiky, nemožnost ctnostné politiky a politiků, účelnost zla v politice, spor osobního a politického dobra, Mach. filosofie dějin a dějinných hybných sil –touhy po moci a materiálních zájmů
- 10) Hobbes. lidská přirozenost, individualismus a sledování osobního prospěchu jako morální problém lidského soužití, individualismus jako předpoklad autoritativní vlády
- 11) Protestantská etika. otázka spasení a podnikatelských ctností, trh jako nový morální jev, nová dimenze individualismu a rozpornost dobra.
- 12) J. J. Rousseau lidská přirozenost, mravní význam nerovnosti mezi lidmi a její původ v soukromém vlastnictví, soukromé vlastnictví – zdroj útlaku a morálního úpadku, radikálně demokratická teorie: obecná vůle a soukromé zájmy; síla rozumu a význam svobody, význam výchovy a zákonů pro morálku společnosti, etika jako politická kritika.
- 13) I. Kant zakotvení etiky ve všeobecném - univerzálním, metafyzické postuláty, formulace kat. imperativu, problém závaznosti mravního zákona, rozpor mezi univerzalitou a individualitou, etikou a realitou.
- Literatura
- Výukové metody
- Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení předmětu - zápočet. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři(projekt, prezentace v stanovený čas, účast na diskusi) a odevzdání práce v rozsahu nejméně 8 norm. stran nepozději v zápočtový týden (4 stránky ručně psaného konspektu přečtené literatury ze sylabu, 4 strany esej). Esej musí na základě uvedených citací hodnotit některého z autorů probíraných v tomto kurzu (bibliografické údaje či seznam díl do eseje nepatří). 4 strany eseje jsou prostor pro analýzu, názor, aplikaci a postoj jak mravně konat, citace a parafrázy mohou tvořit max 30% práce! Hodnotit znamená rozhodnout, jestli má autor pravdu nebo ne... Rozhodněte, jestli je autorem doporučované dobro skutečně dobrem - bez tohoto hodnocení nemůže být práce přijata. Práce se musí opírat o citace z původního díla hodnoceného autora. Zápočet nezíska student, který má více než 3 vopřed neomluvené absence.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wphil/clenove/valach/valach.htm
1) Vernant, J.-P.: Počátky řeckého myšlení. ISE, Praha 1993. ISBN 80-85241-45-5. 2) Valach, M.: Svět na předělu. Grimmus, Všeň, 2009, s. 310 - 322. 3) Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962. Řeč o povaze bytí / [Aut.:] Hérakleitos z Efesu, Překlad a komentář Zdeněk Kratochvíl a Štěpán Kosík; Praha : Herrmann , 1993 4)Zlomky předsokratovských myslitelů. Praha 1962. Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X. 5)Platón: Ústava (Politeia). ISBN 80-222-0126-X. 6) Aristoteles: Etika Nikomachova. Rezek, Praha 1996. ISBN 80-901796-7-3 Aristotelés: Politika. Rezek, Praha 1998. 7)Marcus Aurelius: Myšlienky k sebe [z latinčiny preložil Miloslav Okál], Bratislava : Vydavateľstvo Spolku slovenských spisovateľov , c2006, 8) AUGUSTIN, svatý. O milosti a svobodném rozhodování; Odpověď Simplicianovi. Z latinských originálů přeložili Stanislav Sousedík a Ondřej Koupil; úvod Tomáš Machula. 1. vyd. Praha : Krystal OP, 2000. 137 s. ISBN 80-85929-41-4. Balabán, M.: Antifatální kérygmatická myšlenka exodu ve starozákonní i novozákonní bibli. In: čas. Reflexe, č. 7- 8/92.) , Trojan, J.S.:Pojetí moci u Augustina. In: čas. Reflexe,č.7-8/92. 9) Machiavelli, N.: Vladař, Rozpravy o prvních deseti knihách Tita Livia. In: např. Úvahy o vládnutí a o vojenství. ARGO 2001. ISBN 80-7203-391-3. 10) Hobbes, T.: Výbor z díla. Svoboda 1988. ISBN 11) Weber, M.: Protestantská etika a duch kapitalismu. In: Max Weber, K metodologii sociálnych vied. Bratislava 1983, s.272- 361. Nověji: Weber, M.: Metodologie, sociologie a politika. OIKOMENH, Praha 1998, s. 185 - 246. ISBN 80-86005-48-8. 12)Rousseau, J.J.: Rozpravy. Praha, Svoboda 1989. ISBN 80-205-0064-2. 13) Kant, I.: Základy metafyziky mravů. Praha 1990. ISBN 80-205-0152-5 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OV3BP_SDE1