PdF:ZS1MP_DTDT Didaktická technologie - Informace o předmětu
ZS1MP_DTDT Didaktická technologie
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 18. 2. 10:15–11:00 učebna 35, Út 18. 3. 10:15–11:00 učebna 35, Út 15. 4. 10:15–11:00 učebna 35, Út 13. 5. 10:15–11:00 učebna 35
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZS1MP_DTDT/02: Út 25. 2. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 4. 3. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 11. 3. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 25. 3. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 1. 4. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 8. 4. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 22. 4. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 29. 4. 13:55–14:40 laboratoř 84, Út 6. 5. 13:55–14:40 laboratoř 84, J. Válek
ZS1MP_DTDT/03: St 26. 2. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 5. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 12. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 26. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 2. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 9. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 23. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 30. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, St 7. 5. 14:50–15:35 laboratoř 84, J. Válek
ZS1MP_DTDT/04: Út 25. 2. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 4. 3. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 11. 3. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 25. 3. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 1. 4. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 8. 4. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 22. 4. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 29. 4. 10:15–11:00 laboratoř 84, Út 6. 5. 10:15–11:00 laboratoř 84, J. Válek
ZS1MP_DTDT/05: Út 25. 2. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 4. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 11. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 25. 3. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 1. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 8. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 22. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 29. 4. 14:50–15:35 laboratoř 84, Út 6. 5. 14:50–15:35 laboratoř 84, J. Válek - Předpoklady
- Znalost práce s počítačem
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti ve výuce. Na konci tohoto semestru bude student schopen sestavit výukové prezentace v Power Pointu s využitím periferií počítače.
- Osnova
- Práce učitele se statickou projekcí Příprava podkladů pro projekci zpětným projektorem (makrodiapozitivy, transparenty, průhledné fólie) Příprava materiálů pro projekci vizualizérem (textové materiály, fotografie, drobné trojrozměrné předměty, výstřižky z papíru, textilií, .) Práce s digitálním fotoaparátem (akce školy, dokumentace krizových situací, dokumentace prací žáků, soutěží, ), projekce fotografií Tisk a kopírování materiálů pro projekci (černobílý, barevný, na papír a průhledné fólie) Příprava vyučovací jednotky podporovanou statickou projekcí Internetové multimediální aplikace ve výuce Příprava výuky a školních akcí s využitím vhodných www stránek Vyhledávání informací, zadávání úkolů žákům Začlenění Internetu do vyučovací jednotky Přenos obrazu a zvuku pomocí Internetu, videokonference Informační systém Masarykovy univerzity Školní výukové programy, přehled a zařazení do výuky Videosystémy ve škole Práce s digitální kamerou ve škole i při mimoškolních akcích Úprava záznamu digitální střižnou s využitím didaktických zásad Přepis na kazetu VHS, včlenění videosekvence do vyučovací jednotky Výukové videoprogramy: přehled, katalogy Vlastní návrh vhodné videosekvence Záznam a následný rozbor vyučovací jednotky Tvorba prezentací a agenda ve škole Příprava skenování snímků s pedagogickou tématikou Zvukový záznam školní činnosti digitálním záznamníkem Www kamerka a její možnosti v pedagogickém procesu Sestavení výukové prezentace Řídící software ve školských zařízeních Pedagogický software
- Literatura
- Viz informace učitele !!
- Výukové metody
- Výklad, rozhovor, řešení problémů, brainstorming, samostatná domácí práce.
- Metody hodnocení
- Úkoly (odevzdané čtyři protokoly) a ústní (písemná) zkouška.
- Informace učitele
- Doporučená literatura: Konupčík, Pavel - Kryzan, Otto. Multimediální cvičení z didaktických technologií. 1. vyd. PdF MU v Brně, 2004. info Konupčík, P. Didaktické technologie pro pedagogické pracovníky. Brno: MU, 2002. Konupčík, P. Cvičení z didaktických technologií. Brno: MU, 2002. Hrbáček, J. Základy práce s PC.Brno:MSD,2002. KDT.Literatura na www stránkách katedry. STOJAN, M., STRACH, J. Teorie didaktické techniky pro 1. stupeň ZŠ. Brno: PdF MU, 1986. STOJAN, M. Didaktická a výpočetní technika pro 1. st. ZŠ 1. Brno: PdF MU, 1986. RAMBOUSEK,V. A KOL. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. KOPŘIVA, J. Videodidaktika. Brno: PdF MU, 1986. TAUŠ, G. Video. Praha: SNTL, 1990. STRUŽKA, A. Videotechnika v praxi. Brno: PDF MU, 1990. STOJAN, M. A KOL. Informační technologie I. díl. Brno: Masarykova univerzita, 1993. FRANCŮ,M. Word 6.0 pro Windows. Brno: Masarykova univerzita,1997. RŮŽIČKA, O. Word 2000. Brno: CCB s.r.o., 2000. MAGERA, I. Microsoft PowerPoint 2000 CZ. Brno: CCB s.r.o., 2000. KUKUČKA, J. Internet. Brno: CCB s.r.o., 2000. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Obecná škola. 4., upravené vyd. Praha: Portál, 1996. 272 s. ISBN 80-7178-106-1. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 280 s. ISBN 80-7168-337-X. ŠVANCAR, R. Cestou prvních počítačů. Učitelské noviny, leden 2002, roč. 105, č. 2, s. 8-9. ŠVANCAR, R. Balíček zadarmo za třicet tisíc. Učitelské noviny, leden 2002, roč. 105, č. 3, s. 8-9. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Otázky ke zkoušce z DT /jaro 2011 Pro: ZS1MK_DTDT a ZS1MP_DTDT 1/ Aplikace zpětného projektoru s využitím jeho příslušenství v pedagogické praxi. Zhotovení transparentní (fólie) předlohy - ručně, didaktické zásady při realizaci transparentu. Stínová projekce, transparentní modely s pohyblivými prvky. 2/ Zhotovení transparentní (fólie) předlohy na počítači, vkládání obrázků a textu – sestavení transparentu, didaktické zásady při realizaci transparentu. Projekce zpětným projektorem. Zhotovení makrodiapozitivů. 3/ Projekce pomocí vizualizéru. Laserové ukazovátko. Předlohy vhodné pro snímání vizualizé-rem. Podmínky velkoplošné projekce s využitím vizualizéru v pedagogické praxi. Diaprojekce na prvním stupni ZŠ. 4/ Počítačové učebny, hygiena práce u PC, nábytek, monitory. Struktura vyučovací hodiny v učebně. Využití počítačové učebny na 1. stupni ZŠ. Počítačové učebny na malotřídkách. 5/ Interaktivní tabule, základní funkce, ozvučení, software. Activboard, Amartboard, a další. Využití v pedagogické praxi. 6/ Digitální fotografie při práci učitele. Třídění fotografií, šablony, tisk (Zoner 6). Digitální fotoaparáty, příslušenství, přenos do PC, archivace, papírové fotografie. Digitální fotoaparát v pedagogické praxi. 7/ Multimediální počítač: zvuk, televize, teletext, CD–ROM, DVD, interaktivní výukové a zábavné programy. Herní výchovné prvky. Využití MM počítače v učitelské praxi. Nelegální software. 8/ Práce s Internetem ve škole, informace získané prostřednictvím Internetu. Obsah některých www stránek vhodných pro učitele a děti. Dětské servery. 9/ Informační systém Masarykovy univerzity (nové stránky). Překlad Internetových stránek, nebo textů z angličtiny pomocí počítače. Ochrana počítače před viry. Počítačová kriminalita. 10/ Návrh vyučovací hodiny pro 1. stupeň ZŠ s využitím Internetu. Výběr vhodných úkolů pro žáky z www stránek. Příprava školních výletů, exkurzí, nebo jiných školních akcí pomocí informací z Internetu. Využití internetových map a serverů. 11/ Realizace spojení obrazem, zvukem a on-line posílání zpráv po Internetu (videokonference). Technické podmínky. Vyučování pomocí Internetu. Software Skype a další. 12/ Projekce výukového videopořadu, výběr vhodného videopořadu (videosekvence) pro výuku. Pedagogické využití videomagnetofonu, DVD, televizního přijímače a teletextu při přípravě na výuku a ve výuce. Návrh vyučovací hodiny. 13/ Záznam obrazu a zvuku snímací kamerou. Přepis a střih záznamu z videokamery s uplatněním pedagogických zásad. Metodický postup záznamu kamerou v pedagogické praxi, sestavení scénáře. Didaktické chyby při záznamu činností dětí ve školní praxi. 14/ Využití digitální videokamery s možností digitálního střihu v pedagogické praxi. Ukládání záznamu do PC, editace videosekvencí (software Studio 9) a export na vybrané médium. Návrh scénáře činností dětí s využitím videokamery. 15/ Speciální možnosti počítače ve škole i mimo školní prostředí. Funkce vybraných periferií počítače (tiskárny, skenery, www kamery, mobilní telefon, audio záznamník, měřící karty, ….). Využití periferií v pedagogické praxi. 16/ Záznam zvuku do počítače (software Audacity) pomocí mikrofonu nebo analogového záznamníku. Editace zaznamenaného zvuku. Archivace a export zvuku na vybrané médium (zvukové digitální formáty). Využití záznamu zvuku v pedagogické praxi. 17/ Příprava prezentací k vybranému tématu, škola - pracoviště, jako motivace ve výuce i mimoškolní činnosti realizované programem PowerPoint. Sestavení jednotlivých snímků s využitím vhodných periferií počítače. 18/ Řídící software ve školských zařízeních - v počítačových učebnách, k čemu slouží. Pedagogický software určený pro vedení školy a pro práci učitele, uveďte který.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Znalost práce s PC.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/ZS1MP_DTDT