PdF:CJ3BP_JMor Morfologie současného ČJ - Informace o předmětu
CJ3BP_JMor Morfologie současného českého jazyka
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ3BP_JMor/01: St 7:30–9:10 učebna 3, J. Tušková
CJ3BP_JMor/02: St 8:25–10:05 učebna 7, H. Žižková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu student:
1. bude schopen ovládat standardní morfologický plán jazyka;
2. porozumí vybraným kapitolám z oblasti funkční a formální morfologie;
3. dokáže určit druhy morfémů, stavbu tvaru slova, třídění slovních druhů podle kritérií (morfologického, obsahově-sémantického, syntaktickofunkčního);
4. bude schopen určit morfologické kategorie jmen a sloves, tvary jmen a sloves (užití tvarů, variantní tvary, nepravidelnosti v deklinaci);
5. ovládne neohebné slovní druhy a stylistické aspekty v morfologii;
6. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. - Osnova
- 1. Základní morfologické pojmy. 2. Slovo, slovní tvar, slovní druhy. 3. Druhy morfémů. 4. Morfologie funkční a formální. 5. Funkční morfologie. Morfologické kategorie. 6. Přechody mezi slovními druhy. 7. Formální morfologie. 8. Procvičování tvarosloví jmen a sloves. 9. Neohebné slovní druhy v češtině. 10. Stylistické aspekty v morfologii. 11. Vývojové tendence v českém tvarosloví. 12. Využití Českého národního korpusu ve výzkumu morfologie. 13. Pravidla českého pravopisu se zaměřením na pravopis morfologický.
- Literatura
- povinná literatura
- GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s. ISBN 9788071069805. info
- Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost : s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky /. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 80-200-1347-4. info
- doporučená literatura
- HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ, Diana SVOBODOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vydání čtvrté, upravené. [Odry]: Vade mecum Bohemiae, 2010, 375 stran. ISBN 9788086041377. info
- Pravidla českého pravopisu. Praha: Academia, 2005, 391 s. ISBN 80-200-1327-X. info
- ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- CVRČEK, Václav. Mluvnice současné češtiny. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2010, 353 s. ISBN 9788024617435. info
- neurčeno
- Mluvnice češtiny. 2, Tvarosloví. 1. vyd. Praha: Academia, 1986, 536 s. info
- Výukové metody
- Seminář, aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, diskuse o odborných problémech předmětu, použití problémové metody a řízeného rozhovoru.
- Metody hodnocení
- Studenti plní během výuky zadané domácí práce. Účast v semináři je povinná. Předmět je zakončen písemným testem a ústní zkouškou. Písemný test se skládá z 20 otázek hodnocených 20 body, student musí mít 80 % správných odpovědí. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu. Student si u zkoušky losuje 1 otázku, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJ3BP_JMor