PdF:SPKDC_SP Speciální pedagogika - Informace o předmětu
SPKDC_SP Speciální pedagogika
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0/12. 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 14. 3. 7:30–14:40 učebna 10
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd,
základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice,
inkluzivní vzdělávání, legislativa,
RVP pro základní vzdělávání,
klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie,
přehled speciálních škol a školských zařízení, pedagogicko-psychologické poradenské služby. - Osnova
- Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
Inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Legislativa, RVP pro předškolní a základní vzdělávání.
Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.
Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.
Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, demence, Downův syndrom.
Poruchy autistického spektra – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.
Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Mozková obrna jako kombinované postižení
Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.
Komunikace s žáky se zrakovým postižením.
Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace s žáky se sluchovým postižením.
Žáci s hluchoslepotou.
Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.
Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.
Specifické poruchy učení a chování – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.
Reedukace specifických poruch učení.
Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.
Žáci se sociálním znevýhodněním.
Žáci nadaní a nadprůměrně nadaní.
Terapie ve speciálněpedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
- Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.
- Literatura
- povinná literatura
- PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- Metody hodnocení
- on-line test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/SPKDC_SP