PdF:ZS1BP_PPP Prof. praktikum z pedagogiky - Informace o předmětu
ZS1BP_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_PPP/01: každé sudé pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
ZS1BP_PPP/02: každé liché pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
ZS1BP_PPP/03: každé sudé pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, J. Havel
ZS1BP_PPP/04: každé liché pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, H. Filová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem cvičení je v návaznosti na předměty Osobnostní a sociální výchova, Komunikativní dovednosti a Pedagogická diagnostika umožnit studentům realizaci vlastních pedagogických pokusů, během nichž by své teoretické poznatky převáděli do praxe, a tím se sami prakticky přesvědčili o svých schopnostech navázat kontakt s žáky, komunikovat s nimi, klást otázky a získat jejich zájem. Studenti si budou vzájemně hospitovat ve vyučování. Praktickým pokusům studentů budou předcházet hospitace v hodinách učitelů fakultních škol. Po absolvování předmětu bude student schopen odborně zaznamenat sledovanou hodinu, kultivovaně a zodpovědně zhodnotit výkon sledovaných učitelů a kolegů, připravit vlastní výstup, provádět sebehodnocení svých odučených pokusů, svá hodnocení zdůvodnit.
- Osnova
- Osobnost učitele, dobrý učitel, jak se stát dobrým učitelem. - Autokratický, demokratický, liberální učitel. - Učební styly. - Asertivita, agresivita, submisivita. Asertivní učitel. - Hospitace v hodinách u učitelů fakultních škol. - Analýza zhlédnutých hodin. - Výstupy studentů, videozáznam, bezprostřední hodnocení kolegy, učitelem, sebehodnocení. - Analýza záznamu výstupů studenta.
- Literatura
- Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. >
- NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
- ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
- PAVLOVSKÁ, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno: PdF MU, 2004, 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
- Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
- Výukové metody
- seminář, zápočet, teoretická příprava, komparace, samostatná práce, přímé pozorování, praktická práce s dětmi, reflexe
- Metody hodnocení
- příprava výstupu, realizace výstupu, písemná reflexe na zhlédnuté výstupy i své vlastní
- Informace učitele
- Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. > Pavlovská, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno : PdF MU, 2004,. 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. > Náhradní obsah: VYSKOČILOVÁ, E.; HERMOCHOVÁ, S. Cvičení z pedagogické praxe iii. Praha: UK, 1992 > Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997,. 147 s. : i. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-167-3. > Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1995,. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3. > Valenta, Josef. Učit se být :témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003,. 95 s. ISBN 8086106101.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/ZS1BP_PPP