PdF:SC4BK_SPS Školní psychologie - Informace o předmětu
SC4BK_SPS Školní psychologie
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0/1.2. 14 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- So 19. 3. 7:30–18:20 učebna 20
- Předpoklady
- Doporučeno absolvování předmětu Vývojová psychologie a Sociální psychologie s jejichž znalostí se počítá.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Na konci kurzu bude student schopen porozumět sociálnímu klimatu ve třídě; na základě nabytých znalostí lépe zvládne komunikovat s jednotlivými žáky, jejich rodiči i učitelem. Porozumí skupinovým procesům, které se v třídních kolektivech odehrávají. Bude se orientovat ve specifických nárocích žáků (SPU, poruchy hyperaktivity, autistické projevy apod.). Porozumí kompetencím asistenta pedagoga při předcházení a řešení problémů ve školní třídě. Seznámí se s principy motivace ve vzdělávání.
- Osnova
- Sociální klima školy, sociální klima třídy.
- Komunikace s žákem, učitelem, rodičem. Komunikace v problémových situacích. Komunikace s obtížnými lidmi.
- Školní neúspěšnost a její možné příčiny.
- Poruchy chování v dětském věku a dospívání.
- Třída jako sociální skupina a vzájemné vztahy v této skupině.
- Sociometrie - techniky a interpretace výsledků.
- Specifické poruchy učení.
- Hyperaktivita a poruchy pozornosti.
- Motivace jako klíčový proces vzdělávacího procesu.
- Literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 430 s. ISBN 8024610744. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
- MATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1993]. 2., uprav. vyd. Praha: Portál, 1993, 109 s. ISBN 80-85282-78-X. info
- MADSEN, K. B. Teorie motivace : (srovnávací studie moderních teorií motivace). Translated by Eduard Bakalář. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 381 s. URL info
- Výukové metody
- přednášky, skupinové diskuse, prezentace a zhodnocení seminární práce
- Metody hodnocení
- Aktivní účast, vypracování seminární práce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je součástí profilace Asistent pedagoga a přednostně ho zapisují studenti se zájmem o ukončení celé profilace a dalších souvisejících předmětů.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SC4BK_SPS