PdF:ZS1BP_APB3 Aplikační blok z psych. 3 - Informace o předmětu
ZS1BP_APB3 Aplikační blok z psychologie 3 - Interakční cvičení
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Řezáč, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_APB3/01: každé sudé pondělí 13:00–14:40 učebna 24, J. Řezáč
ZS1BP_APB3/02: každé liché pondělí 13:00–14:40 učebna 24, J. Řezáč - Předpoklady
- ZS1BP_SoPs Sociální psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Obsah kurzu je synteza znalostí ze základních psychologických disciplín a nastartování utváření interakčních dovedností (komunikačních, percepčních a dalších). Na konci kurzu bude student schopen:
- využít prvků interakčního a sociálněpsychologického výcviku ke zvýšení sociálněpsychologické (profesní) kompetence budoucího učitele
- aplikovat interakční techniky v práci s dětmi. - Osnova
- 1. Teoretická příprava na praktickou část cvičení Klíčové pojmy: interakce; komunikace; interakční učení; formativní vlivy interakcí; interakční dovednosti; kultivace interakčních dovedností; součinnost (typy); možnosti analýzy interakcí.
- 2. Skupinová analýza způsobů interakcí modelových i reálných problémových situací (event. s využitím videozáznamu).
- Techniky:
- interakční etudy a modelování problémových situací
- skupinová diagnostika interakcí (dle polygonu přístupů)
- skupinová diskuse zaměřená na postižení povahy modelových interakcí a jejich pedagogicko-psychologických důsledků
- (podrobně viz http://www.ped.muni.cz/wpsy/apl_blok/default.htm)
- Literatura
- povinná literatura
- ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
- Výukové metody
- aktivní účast ve cvičení, příprava cvičení, nácvik ve skupině, modelové situace, hraní rolí
- Metody hodnocení
- aktivní účast, písemná příprava, sebereflexe
- Informace učitele
- BERNE, E.: Jak si lidé hrají. Praha, Svoboda 197O.
ČÁP, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.;
ČÁP,J.: Psychologie výchovy a vyučování. UK Praha 1993. str.: 998 (Formativní působení činností)
LEMAN, K.: Sourozenecké konstelace. Praha, Portál, 1997.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha, SPN 199O.
MAREŠ,J.: Interakce učitel-žáci ve zjednodušeném modelu hromadného vyučování. Pedagogika, 1975,5,s.617-628.
MAREŠ, J.: Interakce učitel-žáci v hodinách začínajících učitelů. Pedagogický výzkum, 1977, č. 12, s. 127-14O.
PLAŇAVA,I.: Jak (to) spolu mluvíme. MU Brno 1992.
ŘEZÁČ, J.: Sociální psychologie. Brno, Paido 1998. ISBN 80-85931-48-6.
SVATOŠ,T.: Flandersova metoda interakční analýzy v učitelské přípravě. Pedagogika 1/95, s.64-70.
ŠMAHEL, I., ŘEZÁČ, J.: Psychologická praktika I. Pdf MU Brno 1996.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV 1999. ISBN 80-85866-40-4.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/ZS1BP_APB3