PdF:CJp502 Mediální výchova - Informace o předmětu
CJp502 Mediální výchova
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marek Lollok, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp502/01: St 18:30–20:10 učebna 5, M. Lollok
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je předat studentům (zejména budoucím učitelům českého jazyka se zaměřením na žáky s odlišným mateřským jazykem) znalosti a napomáhat rozvoji jejich dovedností, které pomohou zvyšovat jejich mediální gramotnost a kritickou reflexi mediálních obrazů, textů a sdělení, jež produkují hromadné masové prostředky. Jeho cílem je především povzbudit zájem těchto budoucích učitelů o studium médií a získat základní znalosti teorie mediální výchovy. Předmět směřuje k tomu, aby ukázal, jak média fungují, jak vznikají mediální sdělení a jak média ovlivňují život příjemců.
- Osnova
- 1. Úvod do studia médií. Literatura, vysvětlení základních pojmů. 2. Mediální výchova a její uplatnění ve výuce českého jazyka a literatury u žáků s odlišným mateřským jazykem. 3.-4. Masová média. Vliv médií na publikum (děti a televize). 5. Vznik a vytváření mediálních sdělení. 6. Média a zpravodajství. Žánry zpravodajství 7. Publicistika v médiích. Publicistické žánry. 8.-9. Média a marketing. Média a reklama. 10.-11. Média a zábava. Reality show jako vlivný žánr televizní zábavy. 12. Regulace a autoregulace médií.
- Literatura
- doporučená literatura
- MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 9788073673154. info
- BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2001, 391 s. ISBN 80-85947-67-6. info
- neurčeno
- BÍNA, Daniel a kol. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2005. 105 s. ISBN 80-7040-844-8.
- BUCKINGHAM, David. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity Press, 2003. 232 s. ISBN 9780745628295.
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Mediální komunikace a potřeba rozvíjení mediální gramotnosti. BOHEMICA OLOMUCENSIA 2 – PHILOLOGICA JUVENILIA, 2010, roč. 2, č. 2, s. 220–228. ISSN 1803-876X. STREJČKOVÁ, Dagmar. Pojetí mediální výchovy ve výuce českého jazyka a liter
- POTTER, James W. Media Literacy. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, 2005. 467 s. ISBN 9781412909891.
- KROČA, David. Základy mediální výchovy. Komenský, 2008–2009, roč. 133, č. 5, s. 36. ISSN 0323-0449.
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Aspekty realizace mediální výchovy ve výuce učitelů českého jazyka a literatury. In Poláchová Vašťatková, J., Bačíková, A. (eds.). Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů IX. 1. vyd. Olomouc: Societas Scientiarum Olomucensis II, 2012, s. 35-46. ISBN 978-80-87533-03-1. info
- STREJČKOVÁ, Dagmar. Používané didaktické metody při implementaci mediální výchovy do výuky českého jazyka a literatury. In Šmejkalová, M. (ed.). Nové trendy v didaktice českého jazyka. Sborník příspěvků z Odborného semináře s mezinárodní účastí a pracovní dílny 9. září 2011. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2012, s. 27-38. ISBN 978-80-7290-603-1. info
- JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 413 s. ISBN 9788073674663. info
- MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Hana Antonínová. Čtvrté, rozšířené a p. Praha: Portál, 2009, 639 stran. ISBN 9788073675745. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Přednáškové vstupy, diskuze, komentář odborné literatury zadané k četbě.
- Metody hodnocení
- Příprava jedné hodiny výuky mediální výchovy na základní škole a její prezentace na semináři. Vypracování seminární práce na předem vypsaná témata z oblasti mediálních studií (kritéria pro uznání práce budou zveřejněna v organizačních pokynech v ISu a diskutována v rámci semináře), její odevzdání ve stanoveném termínu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/CJp502