PdF:ARTKC_ROLt Rozvoj literární tvořivosti - Informace o předmětu
ARTKC_ROLt Kreativní psaní
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/4. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DPS Arteterapie (program PdF, C-CV)
- Expresivní terapie se zaměřením na arteterapii (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je naučit studenty základním teoretickým i praktickým otázkám úlohy literární tvořivosti v kontextu arteterapie tak, aby si osvojili jak pomocné psychologické diagnostické nástroje při rozpoznávání duševních poruch, tak orientační terapeutické metody z široké škály uměcké tvorby. Konkrétně jde o zapojení literární tvorby (poezie, próza, dramatický text) do psychoterapeutického procesu kolektivního i individuálního, se zvýrazněnou účastí nevědomí pacienta tak, aby se ve výsledku v literární textu manifestovala jeho intuice a projekce reflexe skutečností.
- Osnova
- Účastníci kurzu se nejprve seznámí s teoretickým „balíkem“ problematiky: se vzděláváním a s tvořivostí obecně; s tvůrčím procesem z hlediska psychologie (analytické, operační a syntetické stádium); s tvůrčím procesem z hlediska komunikační teorie“ (jde o fáze vnímání pozorovatelem, tvořivosti a percipienta); také s otázkami slovesného díla (imaginace, pud, tvorba) a konkrétně s otázkami literáního díla (funkce, obsah a forma, literární druhy a žánry, problematika versologie). V praktické aplikované části si pak frekventanti vyzkouší některé typy diagnosticky a terapeuticky použitelné textové i orální kreativity, specifické testy a komunikační situace s pacienty z hlediska předmětu.
- Literatura
- PTÁČKOVÁ, Pavlína. Sloh :náměty, ukázky, cvičení. Praha: Linx & spol., 38 s. ISBN 80-86194-05-1. info
- ŠTĚPÁN, Ludvík. Hledání tvaru. Vývoj forem polských literárních žánrů (poezie a próza). první. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 490 s. spisy FF č. 349. ISBN 80-210-393-6. info
- Čítanka plná humoru : letem světem fantazie : soubor autorských děl k výuce literární a výtvarné výchovy pro 5. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Edited by Ludvík Štěpán - Roman Karpaš. Vyd. 1. Liberec: Dialog, knižní velkoobchod a nakladatelství, 2000, 165 s. ISBN 808621821X. info
- PAVELKA, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1998, 318 s. ISBN 8021018003. URL info
- OTEVŘELOVÁ, Ondřejka. Kreativní psaní jako terapeutická metoda u psychicky nemocných. Edited by Věra Machů. 1995, 121, [17] info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- přednáška a cvičení
- Metody hodnocení
- zápočet
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ARTKC_ROLt