PdF:CJ2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka 2 - Informace o předmětu
CJ2RC_JDC2 Didaktika českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/10. 10 hodin v semestru. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2RC_JDC2/OS01: Pá 1. 3. 8:00–10:50 učebna 7, Pá 12. 4. 15:00–17:50 učebna 7, Pá 3. 5. 8:00–9:50 učebna 7, A. Veřmiřovský
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Český jazyk a literatura pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na ZŠ. Důraz je kladen na výuku stěžejních tematických oblastí skladby, tvarosloví a pravopisného učiva. Studenti budou seznámeni také s možnostmi využití Českého národního korpusu v hodinách jazykové výuky. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
- Osnova
- 1. Obsah výuky jazykového učiva na základní škole.
- 2. Metody a strategie efektivního učení (způsoby přípravy a organizace výuky).
- 3. Metody evokační fáze výuky (klíčová slova, párová diskuse atd.)
- 4. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem atd..
- 5. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní atd.).
- 6. Vytváření prostředí pro metody kritického myšlení ve výuce.
- 7. Možnosti využití Českého národního korpusu v jazykovém vyučování.
- Literatura
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Výukové metody
- konzultace, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou. Účast je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. Pro splnění zkoušky musí student vypracovat písemnou práci.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/CJ2RC_JDC2