PdF:GP3MP_ZA Mediation of Architecture - Course Information
GP3MP_ZA Mediation of Architecture
Faculty of EducationSpring 2019
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Guaranteed by
- prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D.
Department of Art – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Jitka Juřicová
Supplier department: Department of Art – Faculty of Education - Prerequisites (in Czech)
- FF:DU0205 Introduction I - Architecture
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Gallery Education and Arts Facilitation (programme PdF, N-SS)
- Course objectives
- The aim of the course is to teach students how to work with the knowledge theorists and historians of architecture in the process of school and museum education. Besides an analysis of actual projects, they try creating the project. The process of creation will be continue by self-reflection and establish feedback.
- Syllabus
- 1. Mediators of Architecture (literature, museums) 2. The project Sights We Like 3. Education in Villa Tugendhat and in Villa Stiassni in Brno 4. Project Prefabricated Buildings 5.-10. Studies, analyzes of specific topics 11.-15. Presentation and correction of project outputs
- Literature
- required literature
- STUCHLÍKOVÁ, Alice. Architektura zblízka. In: HORÁČEK, Martin, Hana MYSLIVEČKOVÁ a Petra ŠOBÁŇOVÁ, eds. Muzejní pedagogika dnes. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, s. 104–123 a DVD. Edice Sborník. ISBN 978-80-244-1993-0.
- STUCHLÍKOVÁ, Alice. Zprostředkování architektonického dědictví (The Intermediation of the Architectural Heritage). In Veřejný diskurs výtvarného umění. 1. vyd. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 2010, p. 129-140. Spisy Pedagogické fakulty MU, sv. 146. ISBN 978-80-210-5390-8. info
- recommended literature
- KRATOCHVÍL, Petr. Současná česká architektura a její témata. 1. vyd. Praha: Paseka, 2011. 208 s. ISBN 978-80-7432-110-8.
- not specified
- PALASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: ARCHA, 2012. 160 s. Edice Architektura, sv. 7. ISBN 978-80-87545-09-6.
- SHEPHEARD, Paul. Co je architektura?: esej o krajinách, budovách a strojích. Zlín: ARCHA, 2011. 112 s. Edice a ARCHITEKTURA, sv. 4. ISBN 978-80-904514-6-9.
- PAVLÍČEK, Tomáš. Architektura 1. poloviny 20. století v západní části Ústeckého kraje: (vývoj, rozbor a výtvarně pedagogické využití). 1. vyd. Ústí nad Labem: Fakulta užitého umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2005. 13
- Teaching methods
- analysis, discussion, project outputs
- Assessment methods
- graded credit for surrendered tasks and active participation in class interior and exterior (at least 80%)
- Language of instruction
- Czech
- Follow-Up Courses
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2019/GP3MP_ZA