IGEpP02 Užitečná věda - zkoumáme krajinu kolem nás

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3. 4,5 dne. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Jiří Kelnar (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Garance
Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů se specifickou výukovou strategií, kterou je terénní výuka (outdoor learning) a její implementace v kurikulu předmětů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětů by měl být student schopen:
- kriticky posoudit danou lokalitu (vyhodnotit benefity a rizika) z hlediska potenciálu pro realizaci terénní výuky se žáky 1. stupně ZŠ
- s ohledem na věk a znalosti žáků, časové možnosti a materiální vybavení zvolit vhodnou formu terénní výuky
- navrhnout, připravit a realizovat učební úlohy v terénu se žáky 1. stupně ZŠ, a to jak zaměřené na poznávání dané lokality, tak rozvíjení znalostí a dovedností předmětů ČaJS.
- vyhodnotit účinnost realizovaných učebních úloh v oblasti kognitivní, psychomotorické, afektivní a sociální pomocí přiměřených diagnostických nástrojů
Osnova
  • 1. přípravná fáze terénní výuky: práce s dostupnými informacemi o cílové lokality
  • 2. Rostliny a jejich poznávání - učební úlohy zaměřené na poznávání jednotlivých rostlinných druhů v rozmanitých biotopech.
  • 3. Živočichové a jejich poznávání - učební úlohy zaměřené na poznávání jednotlivých živočišných druhů v rozmanitých biotopech.
  • 4. Ekosystémy - pozorování ekosystému jako celku, vyvození základních potravních vztahů v ekosystému.
  • 5. Ochrana přírody - územní a druhová ochrana přírody
  • 6. Exkurze do historických a kulturních památek
  • 7. Historie krajiny vs. historie v krajině
  • 8. Proměny krajiny vlivem člověka (landuse)
  • 9. Krajinné prvky a krajinné indikátory
  • 10. Mapování a orientace v krajině
  • 11. Diagnostika účinnosti terénní výuky
Literatura
  • Outdoor learning research : insight into forms and functions. Edited by Sue Waite. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2019, xv, 360. ISBN 9781138348998. info
  • The changing world of outdoor learning in Europe. Edited by Peter Becker - Barbara Humberstone - Chris Loynes - Jochem Schirp. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xv, 283. ISBN 9781138047662. info
  • SOBEL, David. Place-based education : connecting classrooms and communities. Great Barrington: Orion, 2013, 147 stran. ISBN 9781935713050. info
  • RICKINSON, Mark. A rewiew of research on Outdoor learning. 2004. info
Výukové metody
terénní výuka
Metody hodnocení
prezentace portfolia námětů pro terénní výuku
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021.