PdF:SO533 Genderová citlivost - Informace o předmětu
SO533 Genderová citlivost v pedagogické praxi
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dagmar Krišová (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SO533/01: každý lichý čtvrtek 16:00–19:50 učebna 78, D. Krišová, L. Polánková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor k reflexi genderových struktur a stereotypů o ženách a mužích, jež se objevují v prostředí školy i dalších sférách společenského života. Cílem reflexe genderových struktur ve společnosti je zlepšení psychosociálních a komunikativních kompetencí studentů a studentek, konkrétně jejich schopnosti podporovat individuální kvality žáků a žákyň a schopnosti vytvářet přátelské klima třídy a školy, které přispívá k rovným příležitostem dívek a chlapců.
- Výstupy z učení
- Studující budou absolvování předmětu schopni:
identifikovat a reflektovat genderové stereotypy ve vlastním životě a společnosti se zaměřením na vzdělávací systém
analyzovat genderovou strukturu společnosti
reagovat na pedagogické situace související se genderem (násilí, homofobie, média, kariérní poradenství, výukové materiály)
orientovat se v odborné literatuře zaměřené na genderově citlivé vzdělávání
otevírat téma rovnosti žen a mužů v žákovském kolektivu - Osnova
- Vlastní prožívání ženství a mužství
- Genderová struktura společnosti
- Genderové nerovnosti ve vzdělávání (genderová segregace ve školství, uspořádání školního prostoru, odlišný přístup vyučujících k dívkám a chlapcům
- Téma rovnosti žen a mužů v rámcovém vzdělávacím programu
- Problémové situace ve škole (šikana, násilí, sexuální obtěžování)
- Vliv médií na utváření sebepojetí dívek a chlapců
- Kariérové poradenství na základních školách
- Literatura
- doporučená literatura
- SAINI, Angela. Od přírody podřadné : jak se věda mýlila v ženách. Translated by Kateřina Šebková. Vydání 1. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2018, 212 stran. ISBN 9788073303259. info
- SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy : sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a feminity v průběhu základní školy. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2016, 274 stran. ISBN 9788074192296. info
- JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství, 2013, 250 s. Edice Studie. ISBN 978-80-7419-119-0. info
- Výukové metody
- diskuse, prožitkové techniky a dramatické metody, seminář, samostudium, reflexe, četba odborné literatury, analýza textu
- Metody hodnocení
- Účast (80%)
aktivní účast v hodinách
četba - na 2., 4. a 6. seminář mají studující zadanou četbu odborného nebo populárně naučného textu, k četbě vypracují dokument v rozsahu cca půl normostrany, v němž popíší základní teze a argumenty textu a vlastní reflexi - četba je předpokladem pro následnou diskusi v hodině
vedení reflektivního deníku
vyplnění evaluačního dotazníku - Informace učitele
- Obsah kurzu vzniká ve spolupráci s odborníky a odbornicemi z Rakouska, Maďarska a České republiky v rámci projektu Towards gender sensitive education, který je financován program Erasmus+. Podobný kurz bude paralelně probíhat na maďarské univerzitě Eötvös Loránd University, zkrácená podoba kurzu bude rovněž nabízena vyučujícím ZŠ ve zmíněných zemích. Více o partnerských organizacích a dalších projektových aktivitách je možné nalézt na stránkách projektu: gendersensed.eu
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SO533