SPpK55 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK55/01: St 10:00–11:50 učebna 19a, D. Opatřilová
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením. Osvojit si speciálně pedagogické techniky a postupy u cílové skupiny spolu s vědomím významu mezioborové spolupráce a spolupráce školských poradenských zařízení. Znalost intervenčních postupů u jedinců s tělesným postižením, podpůrných opatření.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student má poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením; • zná intervenční postupy u jedinců s tělesným postižením, podpůrná opatření.
Osnova
  • 1. Včasná intervence u dětí s centrálním postižením. 2. Kompenzační pomůcky pro osoby s TP, technická podpora 3. Intervence v oblasti léčebné podpory (Vojtova metoda, Bobath koncept). 4. Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. Mezioborová spolupráce a spolupráce s rodiči. 5. Další podpůrné terapie (cvičení na míči, nácvik vertikalizace, lokomoce, plavání, hipoterapie, canisterapie ad.) 6.Intervence v oblasti jemné motoriky a senzomozorických dovedností a dětí s centrálním postižením, kompenzační pomůcky. 7.Intervence v oblasti grafomotoriky u dětí předškolního věku, metodika nácviku, náhradní způsoby psaní, používání PC, ovládání pomůcek). 8. Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním (DMD). 9. Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes, astma, cystická fibróza, epilepsie, onkologická onemocnění. 10. Snoezelen. 11. Bazální stimulace. 12. Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s tělesným postižením – charakteristika a skladba IVP. 13. Předprofesní, profesní orientace a kariérní poradenství u žáků a studentů s tělesným postižením – speciálněpedagogická podpora, poradenství. 14. Poradenství a speciální pedagogika. 15. Metody a prostředky poradenské práce, poradenský rozhovor. 16. Zásady poradenské intervence.
Literatura
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdis
  • Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
Výukové metody
Diskuse, prezentace, skupinová práce, případové studie, reflexe prezentací studentů
Metody hodnocení
ústní zkouška, zpracování případové studie, aktivní účast
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPpK55