XPPp04 Průběžná pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 8:00–10:50 , Čt 8:00–10:50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
XPPp04/01: Út 19. 2. 14:00–17:50 učebna 32, Út 19. 3. 14:00–17:50 učebna 32, Út 23. 4. 14:00–17:50 učebna 32, L. Grůzová
XPPp04/02: Út 19. 2. 14:00–17:50 učebna 33, Út 19. 3. 14:00–17:50 učebna 33, Út 23. 4. 14:00–17:50 učebna 33, I. Žaloudíková
Předpoklady
MSBP_XPPp02
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat specifikace pedagogické komunikace; rozlišit efektivní způsoby komunikace od neefektivních; reflektovat vlastní kvality komunikačních dovedností; uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi; postupně přebírat odpovědnost za vlastní proces učení (self-directed learning);
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: definovat specifikace pedagogické komunikace; rozlišit efektivní způsoby komunikace od neefektivních; reflektovat vlastní kvality komunikačních dovedností; uvědomit si a případně revidovat své postoje ke své budoucí profesi; postupně přebírat odpovědnost za vlastní proces učení (self-directed learning);
Osnova
  • Praxe probíhá dvě hodiny týdně ve vybrané fakultní mateřské škole pod vedením fakultní cvičné učitelky, která je vycvičena v mentorských dovednostech. Tato učitelka provází studenta po dobu tří semestrů a cíleně buduje prostřednictvím reflexe profesní myšlení studentů. Praxe je doplněna reflektivními semináři, které jsou realizovány blokově 3x v semestru za účasti pedagoga a psychologa z řad vysokoškolských učitelů. 1. Efektivní způsoby komunikace. 2. Vlastní komunikační dovednosti. 3. Postoje k budoucí profesi.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie CHALOUPKOVÁ. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. první. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 77 s. ISBN 978-80-210-7885-7. URL info
  • KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 282 s. ISBN 8090187366. info
Výukové metody
hospitace v mateřské škole, semináře.
Metody hodnocení
Portfolio studenta.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.