PdF:ZS1BK_SP2 Školní pedagogika II - Informace o předmětu
ZS1BK_SP2 Školní pedagogika II
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- ZS1BK_SP1 Školní pedagogika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základních škol (program PdF, C-CV)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Školní pedagogika II se zabývá otázkami školního vyučování, plánování výuky a vedení vyučovacích hodin. Po ukončení předmětu studenti budou schopni: - analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historii - charakterizovat kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání - provést didaktickou analýzu učiva - stanovit výukový cíl s využitím Bloomovy taxonomie kognitivních cílů - zpracovat plán učiva pro několik vyučovacích jednotek (seminární práce) - popsat výukové strategie - navrhnout způsob ověření výsledků učení (didaktický test, pracovní list apod.) - analyzovat možnosti a procesy školního hodnocení.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student bude schopen: používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací; charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi; popsat a vysvětlit kurikulární činnosti učitele při zpracování plánu učiva pro několik vyučovacích jednotek; formulovat výukové cíle, učební úlohy různé kognitivní náročnosti a výukové strategie; vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva; ukázat na příkladech různé možnosti hodnocení žáků a posoudit jejich výhody a nevýhody.
- Osnova
- Školní vyučování. Historický vývoj pojetí vyučování. Současné tendence v pojetí výuky (konstruktivistické versus transmisivní). Didaktické principy. Učitelovo pojetí výuky. Základní didaktické kategorie : cíl, obsah, metody, formy, prostředky, podmínky, činitelé výuky (pojmový aparát) Motivace ve vyučování, využívání přirozených dětských zájmů a potřeb, a jejich rozvoj. Aktivizace žáků ve výuce. Význam indirektivních výchovně vzdělávacích postupů. Škola hrou. Motivace školního výkonu na 1.st. ZŠ. Hygienické podmínky ve vyučování na 1.st.ZŠ ( přiměřenost zátěže, stres ve vyučování, relaxační techniky). Výukový cíl a jeho místo v řízení výuky. Formulace cílů v práci učitele a žáků Obsah výuky. Vzdělávací kurikulum, standardy. Základní tendence ve výběru obsahu vzdělání. Učební plán, osnovy, učebnice. Učivo ve vyučování. Didaktická analýza učiva. Základní učivo. Integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy. Vyučovací postupy. Problematika vyučovacích metod - jejich klasifikace, charakteristika. Metodické postupy ve vyučování. Aktivizující vyučovací metody (m.j. problémové, projektové, apod.). Organizace vyučování. Vyučovací hodina jako základní organizační forma výuky. Organizace žáků ve vyučování - výuka frontální (hromadná), skupinová a individualizovaná. Domácí příprava žáků na vyučování. Prostředky výuky. Názornost ve vyučování, moderní pojetí názornosti. Učební pomůcky. Výsledky výuky a jejich zjišťování. Zkoušení, hodnocení a klasifikace. Problematika tvorby a hodnocení didaktických testů. Školní úspěšnost žáka. Učitelovo pojetí úspěšného žáka, vliv učitele na školní úspěch. Plánování pedagogické práce. Příprava učitele na vyučování. Časově tématický plán výuky, tématické plány. Denní příprava. Školní management, právní problematika ve školství.
- Literatura
- HORKÁ, Hana, Hana FILOVÁ, Tomáš JANÍK a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2009, 180 s. Řada pedagogiky a psychologie. ISBN 978-80-210-4859-1. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 4. Praha: Portál, 2006, 380 s. ISBN 8073671727. info
- PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
- ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
- FILOVÁ, Hana, Josef MAŇÁK, Jiří STRACH, Oldřich ŠIMONÍK, Jan ŠŤÁVA a Vlastimil ŠVEC. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 95 s. ISBN 8021013087. info
- KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
- MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno: MU, 1993. info
- ŠIMONÍK, Oldřich. Didaktika. Praha: SPN, 1984, 138 s. info
- Výukové metody
- konzultace
- Metody hodnocení
- kritéria hodnocení: kritérium: aktivní účast ve výuce seminární práce - kritéria: rozsah alespoň 5 stran (5 bodů), metodologická úroveň (5 bodů), formální úroveň (5 bodů). K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 10 bodů. Ústní souborná zkouška z předmětů Školní pedagogika I a II (ZS1BP_SP1 a ZS1BP_SP2: hodnotí se znalosti, úroveň uvažování v souvislostech a aplikační dovednosti, kultivovaný projev. Kritéria odpovídají požadavkům na obecné hodnocení (výborný, velmi dobrý atd.)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/ZS1BK_SP2