PdF:SPCKC_S4e1 Specialization 1: Mild Intelle - Course Information
SPCKC_S4e1 Specialization 1: Mild Intellectual Disability
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/3.3. 10 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Prerequisites
- Good orientation in the field of study Psychopeadia in the range of state final exams after bachelor studies, knowledge of the system of education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Special Education (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The goal of this course is to obtain information on:
Education of individuals with mild intellecual disability, diagnostics, mild mental retardation, education and upbringing of persons with mild mental retardation, system of schools, special educational centres, special metodology, pre-professional and professional work with peope with mental impairment, legislation, social services, charity and non-state organizations. Metodology of teaching. Learning outcomes:
At the end of the course students should be able to: understand and explain intellectual disability, especially mild mental retardation; work with information on eucation of this group of students; make reasoned decisions about placing child into the school system - Learning outcomes
- The student has a good knowledge of pedagogy persons with mental disabilities and is able to apply approaches in the education of pupils with mild mental disabilities.
- Syllabus
- Education od Individuals with Mild Mental Retardation.
- Diagnostics.
- Education.
- School system.
- Communication.
- Pre-professional and professional work.
- Social services.
- Charity and non-state organizations.
- Metodology of teaching.
- Literature
- required literature
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 pp. ISBN 978-80-247-3829-1. info
- recommended literature
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK and Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From Education to Social Inclusion of People with Health Disabilities with Focus on Intellectual Disabilities). první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 pp. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila, Marie VÍTKOVÁ, Miroslava BARTOŇOVÁ, Barbora BAZALOVÁ, Lenka DŽAMBIKOVÁ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Karel PANČOCHA, Lenka SLEPIČKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Ivo ŠLAPÁK and Helena VAĎUROVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From Education to Social Inclusion of People with Health Disabilities with Focus on Intellectual Disabilities). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 322 pp. ISBN 978-80-210-7581-8. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila and Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From education to social inclusion of people with health disabilities, focused on mental handicap). 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 pp. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- PIPEKOVÁ, Jarmila and Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení (From education to social inclusion of people with health disabilities, focused on mental handicap). 2nd ed. Brno, 2014, 246 pp. ISBN 978-80-210-7689-1. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ and Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Psychopaedia. Texts for Long Distance Studies.). Brno: Paido, 2007, 150 pp. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie (Education of Individual with Intellectual Disabilities). In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 pp. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
- Teaching methods
- Lectures - active participation of students in class. All information will be supplemented and modified teacher at the beginning of the course. Presentation topic.
- Assessment methods
- Written exam and active participation, pass mark is 75 %.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studium SZZ ze specializace psychopedie.
Information on the extent and intensity of the course: 40 hodin.
Information on course enrolment limitations: Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ z psychopedie.
- Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SPCKC_S4e1