PdF:SZ7BK_ZVZD Introduction to Health Educ. - Course Information
SZ7BK_ZVZD Introduction to Health Education
Faculty of EducationSpring 2020
- Extent and Intensity
- 0/0/.3. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Lenka Adámková, Ph.D. (lecturer)
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (lecturer)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (lecturer)
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education
Contact Person: Andrea Špačková
Supplier department: Department of Physical Education and Health Education – Faculty of Education - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 19 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- Comprehensive information about Health support problematic, which WHO Defines as a physical, psychical and social condition. Students will become acquainted with Health support and its three main domains: 1.) biomedical 2.) psychosocial 3.) didactic
- Learning outcomes
- Upon completion of the course the students will: • they will understand selected communicable and non-communicable pathological processes human organism, • they will understand the significance of preventive measures.
- Syllabus
- 1.) Health support – approach and definition 2.) Documents – Health 21, RVP ZV 3.) Biomedical domain: aliment, exercise, smoking, first-aid treatment 4.) Psychosocial domain: vexation, drug and alcohol abuse, smoking, first-aid 5.) Didactic domain: Health support programmes
- Literature
- Zdraví 2020 : národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, [106] s. ISBN 9788085047479. info
- Zdraví 2020 : osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Translated by Jan Holčík - Karel Zástěra. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem, 2014, 182 s. ISBN 9788085047486. info
- ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT and Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011, 439 stran. ISBN 9788073452384. info
- MACHOVÁ, Jitka and Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
- ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21 (School and Health 21). 2005. info
- MUŽÍK, Vladislav, Hana ŠERÁKOVÁ, Marek TRÁVNÍČEK and Jaroslav VRBAS. Výzkumný záměr Škola a Zdraví 21: projekt tělesné výchovy (Research Intent School and Health 21: project of physical education). In SÜSS, Vladimír, Vladislav MUŽÍK and Zdena MARVANOVÁ. Sborník ze semináře pedagogické kinantropologie. Praha: FTVS UK, 2005, p. 3-9. URL info
- SLADKÁ-ŠEVČÍKOVÁ, Jana. Z deníku bulimičky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 127 s. ISBN 80-7178-795-7. info
- Manuál prevence v lékařské praxi. Edited by Kamil Provazník. Vyd. 1. Praha: Státní zdravotní ústav, 1994, [432] s. ISBN 8071680974. info
- Teaching methods
- Theoretical principles, videoprogrammes, study hour.
- Assessment methods
- discussion, group projects
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 4 hodiny.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SZ7BK_ZVZD