BIp028 Biological and geological field practice

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 5 dní + 2 dny cesta. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D., PhD. (cvičící)
doc. RNDr. Jindřich Štelcl, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
At the end of this field practices, students should be able to: - identify basic types of central-european habitats and some types of south-european habitats - explain relation between ecological factors and biodiversity of selected habitats - train abilities of collecting, fixing, preparation, identifying and demonstrating of organisms and other products of nature - train abilities to apply acquired knowledge into their future teachers practice.
Výstupy z učení
At the end of this field practices, students should be able to: - identify basic types of central-european habitats and some types of south-european habitats - explain relation between ecological factors and biodiversity of selected habitats - train abilities of collecting, fixing, preparation, identifying and demonstrating of organisms and other products of nature - train abilities to apply acquired knowledge into their future teachers practice.
Osnova
  • 1st day: Montane or Alpine nature (Julian Alps, Kamnik Alps, Western Karavanks) – botany, ecology, geology, geomorphology, zoology. 2nd day: Classic karst (caves, polje and lakes, museum) – geology, geomorphology, zoology, botany, ecology. 3rd day: Coastal nature and surroundings of the Adriatic sea – botany, ecology, geology, geomorphology, zoology (aquarium etc.).
Literatura
  • http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/pedf/js07/rab/rab.pdf
  • Fauna Europaea 2000-2015: http://www.faunaeur.org.
  • BURNIE D. (1995): Wild flowers of the Mediterranean. Dorling Kinderslea Limited, London.
  • BioLib – Biological Library: http://www.biolib.cz.
  • HAYWARD, P.J., NELSON-SMITH, T. & SHIELDS, Ch. (1996). Sea Shore of Britain and Europe, Collins Pocket Guide, HarperCollins Publishers, London, 352 pp.
  • Matyášek J. a kol., Slovinsko - cesty do přírody, MU Brno, 2004
  • AICHELE D. (2006): Blumen der Alpen. Kosmos Verlag.
  • CIGLIČ, R. & PERKO, D. (2012). Slovenia in geographical typifications and regionalizations of Europe. Geografski vestnik 84(1): 23-37.
Výukové metody
field practice
Metody hodnocení
Individual (oral) presentation (during field practice) + individual final project (printed, after field practice), both in English.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.