PdF:FC2805 Fyzika v běžném životě - Informace o předmětu
FC2805 Fyzika v běžném životě
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC2805/Kombi01: Pá 11. 3. 11:00–12:50 laboratoř 84, Pá 18. 3. 14:00–15:50 laboratoř 84, Pá 29. 4. 12:00–13:50 laboratoř 84, Pá 13. 5. 15:00–16:50 laboratoř 84, T. Miléř, J. Válek
FC2805/Prez01: Čt 12:00–13:50 laboratoř 86, T. Miléř, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-FY2) (6)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kurzu jsou fyzikální poznatky z běžného života a jejich interpretace pro různé cílové skupiny vzdělávání.
Vědomosti: technická řešení na bázi fyzikálních jevů a zákonů
Dovednosti: sestavit experimentální, výpočetní úlohu s údaji praktického života
Postoje: utvořit si vztah k technickým vymoženostem lidstva - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět: vytvářet výukové materiály (pracovní listy, úlohy, experimenty) ukazující užití fyzikálních poznatků v běžném životě analyzovat praktické situace a technické vymoženosti lidstva a dokázat o nich pojednat z fyzikálního pohledu.
- Osnova
- 1. Fyzikální úlohy a jejich význam pro pochopení učiva fyziky.
- 2. - 6. Mechanika, termodynamika, elektromagnetické pole, optika v úlohách ze života
- 7. – 8. Popisná a grafická znázornění
- 9. – 11. Náměty pro jednoduchá měření a pro aplikaci fyziky v běžném životě a technické praxi.
- 12. Příprava projektové výuky pro žáky
- Literatura
- povinná literatura
- HEWITT, Paul G. Conceptual physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 790 s. ISBN 0-321-05202-1. info
- HEWITT, Paul G. Conceptual physics : practicing physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 238 s. : i. ISBN 0-321-05153-X. info
- NAHODIL, Josef. Fyzika v běžném životě. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 149 s. ISBN 80-7196-005-5. info
- doporučená literatura
- Šantavý, Ivan: Mechanika, SPN 1993, ISBN 80-04-26139-6
- VACULOVÁ, Ivana a Milan KUBIATKO. Projektová výuka v přírodovědných předmětech. In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. 2011. info
- HEWITT, Sally. Zábavné pokusy v přírodě. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002, 112 s. ISBN 807200641X. info
- Výukové metody
- frontální výuka v kombinaci se vzájemným vzděláváním studentů
- Metody hodnocení
- Výstup se zvoleným tématem, vzorové řešení včetně výpočtu, rozboru a vlastní interpretace. Odpovědi na vylosované úlohy.
- Vytvořit vlastní prezentaci, která by měla vycházet z výše uvedených
- Pokládat v ní otázky takovým způsobem, aby motivovaly a pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového
- Přizpůsobit interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny
- Vložit do prezentace zkušenosti z pedagogické praxe s daným tématem
- Předkládat argumentačně promyšlená řešení. - Informace učitele
- http://jeremyrosen.weebly.com/physics-powerpoints.html
http://alpha.ujep.cz/~hejnova/Dokt.%20studium/Ulohy/index1.htm
http://www.wikipremed.com/
http://fyzweb.cuni.cz/dilna/krouzky/uvod/uvodni.htm
http://fykos.troja.mff.cuni.cz/
http://fo.cuni.cz/
http://fyzika.jreichl.com/index.php
http://www.aldebaran.cz/
Časopisy: Školská fyzika (http://sf.zcu.cz/),
Matematika, fyzika, informatika,
Kvant, Physics Teacher
aj. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/FC2805