IMAp10 Specifické vzdělávací potřeby v matematice

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jitka Panáčová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Pavlíčková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IMAp10/01: Út 10:00–11:50 učebna 39, J. Panáčová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude vyučován, bude-li zapsáno alespoň 30 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení studentů s problematikou vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v matematice. Přístupy k žákům se specifickými poruchami učení i k žákům matematicky nadaným.
Výstupy z učení
Student je schopen po absolvování disciplíny aplikovat poznatky pro výuku žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Dyskalkulie, její příčiny a projevy. Reedukační postupy. Individuální vzdělávací program. Práce s nadanými žáky v matematice.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena a Milena VAŇUROVÁ. Objevováním známého učíme objevovat neznámé. In Učitel a nadaný žák. první. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2008, s. 7-18. ISBN 978-80-7392-054-8. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Žáci se specifickými vzdělávacími potřebami a jejich vzdělávání v matematice. In Setkání učitelů matematiky. první. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 49-62. ISBN 978-80-210-4675-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Postavení dyskalkuliků na základní škole. In Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV. první. Brno: Paido, 2007, s. 263-268. edice pedagogické literatury, č.272. ISBN 978-80-7315-162-1. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Dyskalkulie a další poruchy učení u žáků 2. stupně ZŠ. první. Praha: IPPP ČR, 2006, s. 127-133. ISBN 80-8656-13-5. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003, 263 s. ISBN 80-7178-800-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
Výukové metody
Seminář.
Metody hodnocení
zápočet, projekt 70 % účast
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.