PdF:RJc001 Russian Language Teaching 2 - Course Information
RJc001 Russian Language Teaching 2
Faculty of EducationSpring 2023
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Department of Russian Language and Literature – Faculty of Education
Contact Person: Helena Rytířová
Supplier department: Department of Russian Language and Literature – Faculty of Education - Timetable of Seminar Groups
- RJc001/01: each odd Monday 13:00–14:50 učebna 62, J. Krejčí
- Prerequisites
- Russian language proficiency B2
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- DAP Russian Language and Literature Teacher Education for Lower Secondary Schools (programme PdF, C-CV)
- Course objectives
- The aim of the course is to gain knowledge of the theoretical area of teaching Russian language resources in relation to communication goals. Within the micro-outcomes, they will try new teaching methods, different types of exercises.
- Learning outcomes
- At the end of the course the student will be able to apply the acquired theoretical knowledge in the field of teaching language resources in relation to communication goals. A necessary part is the development of the portfolio.
- Syllabus
- 1. Communicative competence. Language means and speech skills in teaching RJ
- 2. Realities, culture and history in teaching RJ at elementary school.
- 3. Types and structure of RJ lessons.
- 4. Types of exercises in Russian language lessons.
- 5.-6. Language resources in teaching Russian. Methodology of teaching lexicon.
- 7.-8. Methodology of teaching grammar
- 9.-10. Methodology of teaching phonetics.
- 11.-12. Methodology of teaching graphics and orthography.
- Literature
- required literature
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- Společný evropský referenční rámec pro jazyky : jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 2. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, xviii, 267. ISBN 8024414252. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK and Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- recommended literature
- STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Jan SLAVÍK, Michaela PÍŠOVÁ, Zdeněk BENEŠ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Ondřej HNÍK, Miroslav PAPÁČEK, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Jiří VANÍČEK and Naďa VONDROVÁ. Oborové didaktiky: bilance a perspektivy (Field didactics: review and prospects). In Iva Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 423-453. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. URL info
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ and Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II (Current topics in foreign language learning and teaching research II). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 pp. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava and Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 pp. ISBN 978-80-210-5709-8. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. (Language Taeching Methodology in Integrating and Interdisciplinary Approach.). In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1st ed. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, p. 20-26, 6 pp. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Teaching methods
- Seminar, Short presentations. Portfolio processing.
- Assessment methods
- Oral credit in Russian. Knowledge of the theoretical foundations of teaching language resources and the ability to present specific methodological procedures using the materials of the developed portfolio are assessed.
- Language of instruction
- Russian
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 12 hodin. - Teacher's information
- Studijní opory
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2023/RJc001