PdF:SPROC_SP2d Specialization 2d Education of - Course Information
SPROC_SP2d Specialization 2d Education of Individuals with Physical Disability
Faculty of EducationSpring 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/2.7. 24 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education - Timetable
- Fri 1. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Fri 5. 4. 8:00–13:50 učebna 51, Sat 13. 4. 8:00–13:50 učebna 51, Fri 26. 4. 14:00–19:50 učebna 51, Fri 3. 5. 8:00–13:50 učebna 51
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Course objectives
- The main objectives of the course is to assume the basic information about people with physical disabilities and chronical illnesses, the possibilitis of their education, their support and stimulation.
- Learning outcomes
- Orientation in the area of the theoretical backgound of the field. Orientation in the area of support of pupils with physical disability. Orientation in the field of the teaching pupils with physical disability.
- Syllabus
- 1. Classification of physical disabilities
- 2. Central palsy (after injury of brain, injury of spinal cord, degenerative diseases of brain and spinal cord)
- 3. Cerebral palsy, ethiology, forms, therapy
- 4. Cerebral palsy as a profound disability and other disabilities
- 5. Symptomatic speach disorders of children with cerebral palsy
- 6. Deformation and malformation, classification, charakteristics
- 7. Progressiv muscular dystrophy, Spinal Muscular atrophy - SMA
- 8. Characteristic and support provided for chronically ill pupils
- 9. Characteristic and support provided for seriously and chronically ill pupils
- 10. Epilepsy, influence of education
- 11. Educational system provided for pupils with physical disabilities
- 12. Inclusion of pupils with physical disabilities and chronical illnesses to the mainstream schools (legislation, conditions)
- 13. Possibilities of support in the Czech Republic
- 14. Early intervention of children with development disorders
- 15. Care and support in the pre-school period, assessment of the school maturity of chidlren with physical disability
- 16. Education of pupils with physical disacilities in the primary school
- 17. Organisation and the meaning of schools at hospitals and medical institutions
- 18. Career counseling, transfer to secondary school
- 19. The meaning of work and employment of people with physical disability.
- 20. Physical, psychical and social aspects of physical disability
- 21. Assessment of gross motor skills, fine motor skills, grapho-motor skills, intervention
- 22. Speech and communication, alternative communication for people with physical disabilities, using of computers
- 23. Therapy in a special education care (art-, music-, occupational, animal therapy)
- 24. Comprehensive rehabilitation
- 25. Curative rehabilitation (physiotherapy) for people with physical disabilities
- Literature
- required literature
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky s tělesným postižením. Metodická příručka (Methodological publication of work with inclusive classroom with the focus on pupils with physical disability. Methodical Manual). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 268 pp. ISBN 978-80-210-5578-0. Čítárna Munispace info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar and Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením (Support of motor development of people with physical disability). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-7611-2. url html epub info
- recommended literature
- ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1.
- Čadová, Eva [et al.]. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 112 s. ISBN 978-80-244-3308-0.
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením (Graphomotorics and writing of children with physical disability). Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí (Possibilities of work integration of people with disabilities - current trends in the Czech Republic and foreign countries). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-210-7607-5. info
- FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ and Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. (Education of Pupils with Physical Disability. Texts for Distance Education). Brno: Paido, 2012, 222 pp. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. (Analysis of Current Situation of Inclusive Education in the Czech Republic in Students with Physical Disabilities in Nursery and Primary Education.). První. Brno: MSD, sr.o., 2009, 322 pp. Pol-36/09-02/58. ISBN 978-80-210-5030-3. info
- ŠLAPAL, Radomír. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy (The choice chapters from child neurology for special pedagogues). první. Brno: Paido, 2002, 35 pp. Edice pedagogické literatury - 128.publikace. ISBN 80-7315-017-4. info
- not specified
- VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením. (Education of persons with physical disabilities). In VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. 1. vydání. Praha: Portál, s.r.o., 2014, p. 104-130. ISBN 978-80-262-0602-6. info
- Teaching methods
- Lecture, work with papers and video, discussion, field trips.
- Assessment methods
- Attendance: 75%. Participation on lectures, semester work incl. tasks for selfstudy, oral exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: 32 hodin. - Teacher's information
- Further information will be provided to the teacher at the beginning of the semester. Other literature: Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.
Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.
Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.
Vítková, M. (2006) Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido.
- Enrolment Statistics (Spring 2024, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2024/SPROC_SP2d