NJ081 Německé reálie a jazyková cvičení 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Peloušková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních řečových dovedností a znalostí jazykových prostředků, které umožní studentům v tomto cizím jazyce komunikovat. Důležité je i vytvoření kladného postoje ke kultuře národů, které cizím jazykem, v našem přìpadě německy, hovořì jako mateřským jazykem. K dosažení tohoto cíle přispívá zařazení konverzačních témat o reáliìch německy mluvících zemí. Zařazeny jsou také informace o strategiích a technikách učení. Gramatická cvičenì k obtížnějším jevům německé gramatiky (skloňování přídavných jmen ve specifických situacích, systém minulých časů, předložkové vazby přìdavných jmén a sloves odlišné od českého jazyka, trpný rod, slovosled atd.).
Výstupy z učení
Student je schopen v německém jazyce konverzovat o reáliích německy mluvících zemí. Ovládá také vhodné strategie a techniky učení. Získává jistotu v gramatických cvičeních k obtížnějším jevům německé gramatiky (skloňování přídavných jmen, minulé časy, předložkové vazby s přìdavnými jmény a slovesy, slovosled atd.). Der Student kann auf Deutsch über die kulturellen und landeskundlichen Gegebenheiten der deutschsprachigen Länder sprechen. Er benutzt auch geeignete Lernstrategien und -techniken. Er gewinnt die Übersicht im Bereich der schwierigeren Phänomene der deutschen Grammatik.
Osnova
  • Systematické zpracovánì témat z reáliì německy mluvicìch zemì s důrazem na Německo a Ńvýcarsko: 1. - 2. týden: členění Německa do různých spolkových zemí 3. -4. týden: média a jejich role v životě lidí 5 - 6. týden: televizní pořady pro děti a mládež 7. - 8. týden: dětská literatura jako prostředek poznávánì kultury německy mluvicích zemí 9. -10. týden: specifika Švýcarska: federalismus, neutralita 11. - 12. týden: studentské prezentace aktualit z politického a společenského dění v Německu a Švýcarsku
Literatura
  • BUSCHA, Anne a Gisela LINTHOUT. Das Mittelstufenbuch Deutsch als Fremdsprache : ein Lehr- und Übungsbuch. 1. Aufl. Leipzig: Schubert-Verlag, 2003, 232 s. ISBN 3929526751. info
  • PERLMANN-BALME, Michaela, Susanne SCHWALB a Alexandra SCHLEMMER. Em neu Hauptkurs. Deutsch als Fremdsprache : Niveaustufe B2. 1. Aufl. Ismaning: Max Hueber Verlag, 2005, 110 s. ISBN 3190216959. info
Výukové metody
sprachpraktische Übungen
Metody hodnocení
Sprachtest
Náhradní absolvování
Im Falle eines Auslandsstudiums ist es möglich, den Kurs nach Absprache mit dem Dozenten online zu belegen. V~případě zahraničního studijního pobytu je možné předmět absolvovat po domluvě s~vyučující online formou.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Die Studenten der kombinierten Form können in Kontaktseminaren Feedback und eine formative Beurteilung erhalten. Studujícím v kombinované formě je umožněno získat feed back a formativní hodnocení v rámci kontaktních seminářů.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ081/index.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.