PdF:SZc0022 Vedení školy a třídy - Informace o předmětu
SZc0022 Vedení školy a třídy
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Bc. Tereza Mikulášková (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit účastníky/účastnice se základními tématy školského a školního managementu. Účastníci/účastnice porozumí základním pojmům, které se váží k řízení škol. Budou znát hlavní školskou legislativu a umět ji aplikovat ve své praxi. Naučí se pracovat s analýzou procesů evaluace ve vybrané škole či školském zařízení. Odborným jazykem a formou budou písemně prezentovat výsledky analýzy konkrétní školy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• zná a aplikuje základní pojmy školského a školního managementu,
• pracuje s aktuálními legislativními a kurikulárními dokumenty a použije je v každodenní pedagogické praxi,
• diskutuje o vybraných tématech v kontextu aktuální školské legislativy,
• popíše jednotlivé články řízení školy,
• analyzuje dokumenty vnitřní a vnější evaluace vybrané školy a definuje, jak se hodnocení projevují v její praktické činnosti. - Osnova
- • Školský management. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Strategie 2030+), principy vzdělávací politiky ČR. (1 hod.)
- • Školský management – Školská legislativa platná v ČR (školský zákon, zákon o pedagogických pracovnících). Vzdělávací soustava. Kurikulární reforma. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR, financování podpůrných opatření. (1 hod.)
- • Školní management: Správa, řízení a vedení školy. Organizační struktura školy. Kvalita školy a koncepce řízení kvality, autoevaluace a evaluace školy, vnitřní rozvoj škol. (1 hod.)
- • Škola jako učící se organizace. Zavádění inovace do škol, řízení procesu změny. Rady škol jako ústřední prvek systému správy škol. (1 hod.)
- • Význam legislativy v profesi učitele. Školský a školní management, pedagogický management, manažerské kompetence učitele. (1 hod.)
- • Pedagogický management: Kompetence učitele a třídního učitele z legislativního hlediska. (1 hod.)
- Literatura
- POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Autoevaluace a benchmarking ve škole. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2010, 117 s. ISBN 9788074090295. info
- OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
- BERG, Gunnar. Kultura školy : příspěvek k výzkumu a rozvoji. Edited by Milan Pol. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 217 s. ISBN 8021037466. info
- PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 164 s. ISBN 8024406764. info
- Výukové metody
- • Předmět probíhá formou výkladu s řízenou skupinovou diskusí, kdy studenti na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školách a školství, skupinová výuka. Výuka je podpořena e-materiály k daným tématům v is.muni.
- Metody hodnocení
- • aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění portfoliového úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu (Účastník/účastnice si nastuduje Zprávu ČŠI a Výroční zprávu o činnosti školy, kde realizuje pedagogickou praxi. Vybere si jednu oblast, která byla ČŠI i školou hodnocena pozitivně a analyzuje, jak se škole daří tuto oblast podporovat a rozvíjet, doplní vlastní vhled).
• písemný znalostní test zaměřený na školský a školní management a legislativu (min. 70 % úspěšnost) - Informace učitele
- Školská legislativa: www.msmt.cz
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SZc0022