SZc0022 School and classroom management

Faculty of Education
Spring 2025
Extent and Intensity
0/0/.5. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
In-person direct teaching
Teacher(s)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (lecturer)
Bc. Tereza Mikulášková (assistant)
Guaranteed by
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
Supplier department: Department of Education – Faculty of Education
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 70 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/70, only registered: 0/70
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit účastníky/účastnice se základními tématy školského a školního managementu. Účastníci/účastnice porozumí základním pojmům, které se váží k řízení škol. Budou znát hlavní školskou legislativu a umět ji aplikovat ve své praxi. Naučí se pracovat s analýzou procesů evaluace ve vybrané škole či školském zařízení. Odborným jazykem a formou budou písemně prezentovat výsledky analýzy konkrétní školy.
Learning outcomes (in Czech)
Po absolvování předmětu účastník/účastnice:
• zná a aplikuje základní pojmy školského a školního managementu,
• pracuje s aktuálními legislativními a kurikulárními dokumenty a použije je v každodenní pedagogické praxi,
• diskutuje o vybraných tématech v kontextu aktuální školské legislativy,
• popíše jednotlivé články řízení školy,
• analyzuje dokumenty vnitřní a vnější evaluace vybrané školy a definuje, jak se hodnocení projevují v její praktické činnosti.
Syllabus (in Czech)
  • • Školský management. Vzdělávací politika České republiky v kontextu Evropské unie (Strategie 2030+), principy vzdělávací politiky ČR. (1 hod.)
  • • Školský management – Školská legislativa platná v ČR (školský zákon, zákon o pedagogických pracovnících). Vzdělávací soustava. Kurikulární reforma. Financování vzdělávání, školství a škol v ČR, financování podpůrných opatření. (1 hod.)
  • • Školní management: Správa, řízení a vedení školy. Organizační struktura školy. Kvalita školy a koncepce řízení kvality, autoevaluace a evaluace školy, vnitřní rozvoj škol. (1 hod.)
  • • Škola jako učící se organizace. Zavádění inovace do škol, řízení procesu změny. Rady škol jako ústřední prvek systému správy škol. (1 hod.)
  • • Význam legislativy v profesi učitele. Školský a školní management, pedagogický management, manažerské kompetence učitele. (1 hod.)
  • • Pedagogický management: Kompetence učitele a třídního učitele z legislativního hlediska. (1 hod.)
Literature
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Autoevaluace a benchmarking ve škole. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2010, 117 s. ISBN 9788074090295. info
  • OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
  • BERG, Gunnar. Kultura školy : příspěvek k výzkumu a rozvoji. Edited by Milan Pol. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 217 s. ISBN 8021037466. info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 164 s. ISBN 8024406764. info
Teaching methods (in Czech)
• Předmět probíhá formou výkladu s řízenou skupinovou diskusí, kdy studenti na základě prostudování odborné literatury a svých pedagogických zkušeností (především ve vazbě na pedagogické praxe) diskutují o daných tématech a jejich aktuálních projevech ve školách a školství, skupinová výuka. Výuka je podpořena e-materiály k daným tématům v is.muni.
Assessment methods (in Czech)
• aktivní účast v semináři (100 %);
• splnění portfoliového úkolu a jeho odevzdání v dohodnutém termínu (Účastník/účastnice si nastuduje Zprávu ČŠI a Výroční zprávu o činnosti školy, kde realizuje pedagogickou praxi. Vybere si jednu oblast, která byla ČŠI i školou hodnocena pozitivně a analyzuje, jak se škole daří tuto oblast podporovat a rozvíjet, doplní vlastní vhled).
• písemný znalostní test zaměřený na školský a školní management a legislativu (min. 70 % úspěšnost)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 6 hodin.

  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2025/SZc0022