FF:PBB111 Leisure time Education - Course Information
PBB111 Leisure time Education
Faculty of ArtsSpring 2024
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- MgA. Jana Haková (lecturer)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Kateřina Zelená
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts - Timetable
- Fri 23. 2. 9:00–11:40 B2.21, Fri 8. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 22. 3. 9:00–13:40 B2.21, Fri 3. 5. 9:00–13:40 B2.21
- Prerequisites
- Předmět není vypisován pro studenty I. ročníku studia.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education and Counselling (programme FF, B-SOPP_) (4)
- Course objectives
- Cílem kurzu je seznámit se základním vymezením a obsahem volnočasových aktivit v současném kontextu zkušenostního a reflektivního učení. Předmět se skládá ze tří bloků, jejichž cílem je poskytnout vhled do možností a způsobů pedagogické práce v rámci české tradice zkušenostního a reflektivního učení reprezentované Prázdninovou školou Lipnice, z.s. (psl.cz). Vysvětlen bude pedagogický přístup Prázdninové školy Lipnice a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka.
- Learning outcomes
- Studenti budou schopni: I. - chápat principy zážitkově reflektivního učení, pedagogického přístupu reprezentovaného PŠL a jeho přínos pro osobnostně sociální rozvoj člověka, - vyjmenovat a charakterizovat vybrané skupiny programových prostředků, - diskutovat o použití programového prostředku k naplnění konkrétních cílů aktivit. II. V rámci expedice studenti: - získají autentickou zkušenost s expedičním typem programu a osvojí si základní expediční dovednosti - aktivně se zapojí do přípravy expedice - reflektují své zkušenosti jak v rámci expedice, tak i po jejím skončení III: Studenti budou schopni: - pojmenovat a metodicky ukotvit jednotlivé části expedičního programu - porozumět skupinové dynamice v rámci expedičního programu, - aktivně naslouchat druhým při reflexi expedičního programu, - diskutovat význam jednotlivých programových prostředků, které přispívají ke skupinové dynamice v rámci expedičního programu - hledat možné programové alterace expedičního programu
- Syllabus
- Předmět se skládá z výuky uspořádané do tří bloků. První blok seznámí s obsahem a cíli předmětu, dále také s organizačními informacemi týkajícími se zejména expediční části předmětu. Druhý blok výuky je zaměřen na získání vlastní zkušenosti s rozmanitými programovými prostředky využívanými v programech PŠL. Bude kombinací předávání metodického know-how a zážitkových aktivit. Třetí blok výuky představuje třídenní expedice do přírody (pátek, sobota, neděle) jako jednu z charakteristických metod zkušenostně reflektivního učení. Jednat se bude o program náročností přizpůsobený fyzickým a psychickým potřebám a možnostem účastníků. Součástí předmětu je závěrečná reflexe expedice jak po stránce sebezkušenostní, tak metodické.
- Literature
- required literature
- Haková, J., Hanuš, M., Hanuš, M., Hanuš, R., Klusáček, M…. (2023). Praktická učebnice zážitkové pedagogiky, Nadační fond Gymnasion.
- HANUŠ, Radek and Lenka CHYTILOVÁ. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162. URL info
- recommended literature
- Koshar, Rudy. Histories of Leisure (2002).
- Rojek, Chris, Susan M. Shaw, and A.J. Veal, eds/ A Handbook of Leisure Studies. (2006).
- Kaplánek, M. (ed.). Čas volnosti – čas výchovy : pedagogické úvahy o volném čase. Praha : Portál, 2012
- Pešek, T. a kol. (2019) Slabikář neformálního vzdělávání. ANEV.
- Hilská, V (2013). Zlatý fond her IV. Portál
- Haková, J. (2021) Krajinou ctností. Nadační fond Gymnasion. čas. Gymnasion
- Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III. Portál
- Hrkal, J., & Hanuš, R. (2000). Zlatý fond her II. Portál.
- KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času (Leisure Time Dimensions of Pedagogy). 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 195 pp. 333. ISBN 978-80-7315-223-9. info
- Teaching methods
- seminars
- Assessment methods
- Zápočet. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutné splnit následující podmínky: 1. aktivní účast na všech programových blocích včetně expediční části (100 %) 2. vlastní záznam o praktickém nácviku vedení aktivity. Záznam o provedení praktického nácviku v terénu ve formě zážitkové aktivity provedené se skupinou dětí nebo mladistvých kromě popisu aktivity musí také obsahovat krátkou reflexi, obsah záznamu: 1) fotodokumentace aktivity a reflexe; 2) stručné osobní zhodnocení vlastní realizace.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: expedice. - Teacher's information
- Předmět bude vyučován v blocích a jeho součástí je také 3 denní expedice. Výuka se bude konat v posluchárně B2. 21 v následujících termínech: 1x pá 9:00-11:00 - 23.2. 2024 3X pá 9:00–13:40 - 8.3. / 22.3. / 3.5. Expedice se uskuteční v termínu 26. - 28. 4. 2024. Ubytování a stravu v~hodnotě nepřesahující 1000 Kč si studenti hradí sami. V~případě tíživé finanční situace mohou studenti požádat o~stipendium na pokrytí těchto nákladů (podrobnosti budou vysvětleny na první hodině). V~případě potřeby je možnost zapůjčit si potřebné expediční vybavení (např. spací pytel, batoh, karimatku atp.).
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2024/PBB111