PSMA008 Psychodiagnostika dětí a dospívajících

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 2 hod. před. a a 2 hod. sem. 1 x 14 dní. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Předpoklady
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: Metodologie, Vývojová psychologie, Psychodiagnostika dospělých. Očekává se aktivní účast a zpracování závěrečné práce. Pro připuštění k závěrečné zkoušce musí student splnit následující požadavky: 100% účast na seminářích, včasné odevzdání závěrečné práce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je předat studentům přehled dostupných psychodiagnostických nástrojů v uceleném teoretickém přehledu, a částečně také základní praktickou zkušenost s metodami, které jsou v diagnostice těchto věkových skupin užívány nejčastěji. Očekává se aktivní účast včetně referátů o diagnostických technikách, se kterými se frekventanti již prakticky setkali (např. v rámci praxí a stáží, účasti ve výzkumných projektech atd.).
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- teoretické orientace v aktuálně dostupných psychodiagnostických nástrojích pro věkovou skupinu dětí a dospívajících,
- adekvátně volit diagnostické metody pro základnější výzkumné nebo diagnostické účely,
- porozumět výsledkům a závěrům zvolených testů nebo metod,
- na základě užitých technik vytvářet základní hypotézy diagnostických závěrů.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů
  • Psychometrické vlastnosti psychodiagnostických metod
  • Zvláštnosti dětské psychodiagnostiky
  • Klasifikace psychodiagnostických metod
  • Klinické metody: pozorování, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů
  • Testové metody: vývojové testy, inteligenční testy a soubory, testy speciálních schopností, znalostí a dovedností, neuropsychologické soubory a metody, projektivní metody, kresebné techniky, dotazníky. objektivní testy osobnosti, posuzovací škály.
  • Psychologická dokumentace a psychologický nález.
  • Demonstrace nejčastěji používaných metod.
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 2. vyd. Praha: Portál, 2009, 792 s. Studium. ISBN 978-80-7367-566-0. info
    doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2006, 603 stran. ISBN 8024710498. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • KOLUCHOVÁ, Jarmila a Svatopluk MORÁVEK. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Vyd. 2. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991, 175 s. info
  • Příručky k testům
  • Goldman. J., Stein, C., L. (2019). Psychological Methods of Child Assessment. Routledge, 412 pages. ISBN 97811386884.
  • Slater, B. R., Thomas, J. M. (2018). Psychodiagnostic Evaluation of Children: A Casebook Approach. ISBN: 0807727342.
  • Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches Published by Wiley, 2006 ISBN 10: 0471212199ISBN 13: 9780471212195 Seller: SecondSale, Montgomery, U.S.A.
Výukové metody
Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru: přednáška, referáty, diskuse, demonstrace diagnostických metod. Na přednášku navazuje povinný seminář - rozpis skupin bude proveden před začátkem výuky.
Metody hodnocení
Zkouška je písemná, před zkouškou jsou studenti povinni odevzdat písemnou práci v rozsahu nejméně tří stran. Studenti budou pracovat ve dvojicích a vzájemně se vyšetří relevantní psychodiagnostickou metodou. Obsah práce: popis osobní zkušenosti s diagnostickou metodou (odpovídající věkové skupiny), včetně teoretického východiska, popisu administrace, vyhodnocení, interpretace, osobní reflexe a uvedení literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.