FF:RSb018 Normativní mluvnice II - Informace o předmětu
RSb018 Normativní mluvnice II – syntax
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Olga Berger, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Berger, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Olga Berger, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Olga Berger, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- RSb017 Normativní mluvnice I
Pro studenty, kteří absolvovali Normativní mluvnice I - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Ruská kulturní studia (program FF, B-RS_)
- Ruská studia (program FF, B-RS_) (2)
- Ruština pro společenskou praxi (program FF, B-RS_)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podat posluchačům podrobný přehled skladby ruského jazyka a prohloubit jejich teoretické znalosti, aplikovat teoretické znalosti při analýze textu.
- Výstupy z učení
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- definovat syntaktické pojmy;
- aplikovat tyto pojmy v praxi a vyvozovat z pozorovaných jevů patřičné závěry v rámci analýzy konkrétních textů a cvičení;
- odvodit a vysvětlit zákonitosti základních syntaktických jevů a označit odchylky od normy;
- patřičně argumentačně odůvodnit svá pozorování a eventuálně navrhnout řešení v souladu s normou. - Osnova
- 1. Syntax jako součást gramatiky.
- 2. Ruská a česká syntaktická tradice: rozdíly a shody. Předmět syntaxe z hlediska různých lingvistů.
- 3. Parataxe a hypotaxe.
- 4. Slovní spojení. Klasifikace slovních spojení.
- 5. Věta. Věty podle komunikativní funkce. Věta holá a rozvitá. Věta dvojčlenná a jednočlenná. Věty eliptické. Věty neúplné. Vnitřní stavba věty.
- 6. Větné členy. Podmět, přísudek, shoda přísudku s podmětem.
- 7. Rozvíjející větné členy.
- 8. Věta jednoduchá. Klasifikace jednoduchých vět. Strukturní typy jednoduché věty.
- 10. Souvětí (parataxe). Klasifikace.
- 11. Souvětí (hypotaxe). Klasifikace.
- 12. Bezespoječné souvětí, problém jejich klasifikace.
- 13. Slovosled v ruštině.
- 14. Syntax textu.
- Literatura
- Žaža, S.: Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. MU, Brno 1999.
- ADAMEC, Přemysl. Russkij sintaksis v sopostavlenii s češskim. Edited by Miloslav Kubík. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 282 s. info
- Russkaja grammatika. Edited by Natalija Jul‘jevna Švedova. Moskva: Nauka, 1980, 709 s. info
- BAUER, Jaroslav, Roman MRÁZEK a Stanislav ŽAŽA. Příruční mluvnice ruštiny. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 521 s. info
- KOPECKIJ, Leontij Vasil‘jevič. Russkij jazyk v sisteme nabljudenij i upražnenij :posobije dlja slušatelej pedagogičeskich fakultetov. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979, 532 s. URL info
- KUBÍK, Miloslav, Přemysl ADAMEC a Vladimír HRABĚ. Praktičeskij kurs sintaksisa russkogo jazyka. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 252 s. info
- BELOŠAPKOVA, Vera Arsen‘jevna. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: Vysšaja škola, 1977, 247 s. info
- VALGINA, Nina Sergejevna. Sintaksis sovremennogo russkogo jazyka. Moskva: Vysšaja škola, 1973, 422 s. info
- Výukové metody
- Přednáška: výklad a definice základních pojmů a jejich exemplifikace na konkrétních textech z různých typů textů a jazykových registrů.
Cvičení: aplikace nabytých teoretických znalostí na autentických textech. - Metody hodnocení
- Zkouška se skládá ze dvou části (písemná a ústní). Obsahem písemné části je překlad ruského textu do češtiny a českého do ruštiny. Ústní část se skládá z četby, překladu, syntaktického rozboru úryvku textu a odpovědi na teoretické otázky. Důraz se klade na to, aby byla dobrá znalost syntaktické teorie demonstrována vždy na konkrétním jazykovém materiálu.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RSb018