FF:UCJJ04 Didactics of Czech, Pt. 2 - Course Information
UCJJ04 Didactics of Czech language and literature, Pt. 2
Faculty of ArtsSpring 2025
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s) (plus 2 credits for an exam). Recommended Type of Completion: k (colloquium). Other types of completion: zk (examination).
In-person direct teaching - Teacher(s)
- prof. Radek Čech, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Marcela Křápková Hrdličková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Taraldsen Medová, M.Phil., Ph.D. (lecturer)
prof. Mgr. Pavel Kosek, Ph.D. (assistant)
doc. Mgr. Zuzana Urválková, Ph.D. (assistant) - Guaranteed by
- prof. Radek Čech, Ph.D.
Department of Czech Language – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Supplier department: Department of Czech Language – Faculty of Arts - Timetable of Seminar Groups
- UCJJ04/01: Wed 16:00–17:40 D41, except Mon 21. 4. to Sun 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/02: Tue 10:00–11:40 D41, except Mon 21. 4. to Sun 27. 4., L. Taraldsen Medová
UCJJ04/03: Mon 10:00–11:40 D41, except Mon 21. 4. to Sun 27. 4., L. Taraldsen Medová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 40 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 38/40, only registered: 0/40 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme FF, N-CJU_) (3)
- Course objectives
- The course UCJJ04 is designed as the second semester of a two-semester course that gives students an insight into the didactics of Czech language and literature. After completing UCJJ04, students shall have even a better command of the basic methods and forms of teaching and be able to apply them appropriately to Czech language education both in the language as such and in stylistics. Emphasis is put on participatory methods, working with literary texts (indeed) and developing critical thinking. Selected methods of contemporary didactics are introduced and discussed in individual seminars and then, they are applied by students in their (real-life) micro-teachings, followed by a reflection. An integral part of the seminar is the preparation of lessons and other didactic materials; these materials are then stored and further worked with in the student's electronic portfolio.
- Learning outcomes
- At the end of this course the student will be able to:
- select from a repertoire of teaching methods and forms a method and form suitable for the planned topic
- apply the method and forms of teaching well to the topic and grasp it didactically
- create a meaningful and varied lesson using the E-U-R method
- develop the habit of constant reflection on one's own teaching
- perceive their desire for further learning and ideally succumb to that - Syllabus
- What am I supposed to teach? Frontal teaching Textbooks, how to work with them. Structure and objective of the lesson. Evocation, activation, evaluation and self-assessment of the teacher. Algorithms and their use in language teaching The model of the in-depth structure of teaching Critical thinking Activation methods Online tools and teaching Interactive and group methods Tandem, working with a text Experiential learning, dramatization Verification of knowledge, didactic test and the secondary school-leaving exam in Czechia
- Literature
- required literature
- GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka. Illustrated by Les Evans. První vydání. [Praha]: Edulab, 2017, xxiii, 365. ISBN 9788090608269. info
- ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 8085866323. info
- ČECHOVÁ, Marie and Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN - pedag. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 8085937476. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Vydání první. Praha: Academia, 2020, 326 stran. ISBN 9788020031198. info
- SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
- recommended literature
- ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina. Sborník lekcí : program RWCT. Dobříš: Kritické myšlení, z.s., 2020, 157 stran. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ and Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
- STARÝ, Karel and Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
- ŠTĚPÁNÍK, Stanislav and Martina ŠMEJKALOVÁ. Průvodce začínajícího češtináře. [Praha]: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2016, 317 stran. ISBN 9788072909490. info
- KOTRBA, Tomáš and Lubor LACINA. Aktivizační metody ve výuce : příručka moderního pedagoga. 3. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2015, 185 stran. ISBN 9788074850431. info
- ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 2., rozš. a aktualiz. Praha: Portál, 2010, 151 s. ISBN 9788073677121. info
- DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vydání. Praha: Karolinum, 2009, 158 stran. ISBN 9788024616209. info
- TOMKOVÁ, Anna, Jitka KAŠOVÁ and Markéta DVOŘÁKOVÁ. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 173 s. ISBN 9788073675271. info
- GRECMANOVÁ, Helena and Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Učime (se) spolupráci spoluprací. 1. vyd. Kladno: AISIS, 2005, 141 s. ISBN 8023946684. info
- HAUSENBLAS, Ondřej. Vrátíme smysl hodinám češtiny? :úvaha a praktický návrh, jak učinit náš vyučovací předmět hodným žákova zájmu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1997, 51 s. ISBN 80-86039-39-0. info
- KOSTEČKA, Jiří. Do světa češtiny jinak : didaktika českého jazyka a slohu pro vyučovací praxi. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1993, 229 s. ISBN 8085787245. info
- not specified
- BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Učebnice. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-172-5.
- ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 157 s. ISBN 80-7184-711-9. 2., revidované vyd. Praha: Karolinum, 2005. 166 s. ISBN 80-246-0948-7.
- BOZDĚCHOVÁ Ivana a kol. Český jazyk a komunikace pro střední školy. 2. díl. Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2011. 80 s. ISBN 978-80-7358-173-2.
- ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Julie DLABAJOVÁ, Eva JANDOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Šárka PEŠKOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Lucie SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Lucie TARALDSEN MEDOVÁ and Vlasta TOBOLÍKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 3.–4. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2012, 103 pp. ISBN 978-80-7358-200-5. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Jaroslav ČUŘÍK, Michal FRÁNEK, Eva JANDOVÁ, Šárka KRPCOVÁ, Michaela KŘIVANCOVÁ, Jindřiška SVOBODOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ and Lucie TARALDSEN MEDOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy: 3.–4. díl: Učebnice. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2012, 128 pp. ISBN 978-80-7358-199-2. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Pavel ŘEZÁČ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK and Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Pracovní sešit. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 63 pp. ISBN 978-80-7358-167-1. info
- ADÁMKOVÁ, Petra, Olga ČELIŠOVÁ, Jitka ČUPOVÁ, Kateřina RYSOVÁ, Květa RYSOVÁ, Kateřina SRNSKÁ, Eva SUCHÁNKOVÁ, Michaela ŠIRŮČKOVÁ, Miroslava ŠTĚPÁNKOVÁ, Mária TARÁBKOVÁ, Martin VACULÍK and Magdalena VALÁŠKOVÁ. Český jazyk a komunikace pro střední školy : 1. díl : Učebnice. 1. vydání. Brno: Didaktis, 2010, 64 pp. ISBN 978-80-7358-166-4. info
- MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ and Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice : učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009, 264 stran. ISBN 9788072387793. info
- Teaching methods
- Discussion of selected didactics topics, a presentation of a lesson (or a part of it), critical reflection of micro-teachings; reflection on teaching forms and methods and their critical evaluation. The course works with the principles of blended-learning, so the student’s work in the seminar is supported by the materials he/she has studied in advance in the interactive curriculum.
- Assessment methods
- For the combined form of study, the seminar is completed by a colloquium, full-time form of study is completed by an examination.
Participation in the seminar assumes that the student has familiarized himself/herself with the assigned material in the interactive curriculum. The following requirements must be met
for a successful completion of the course:
- Active participation in the seminar (max. 2 AWOL);
- A lesson plan for the micro-teaching, including appropriate and correctly formulated objectives and ways of their verification;
- Presentation of the assigned micro-teaching, including the use of the given teaching method (form);
- Oral examination or colloquium - Language of instruction
- Czech
- Study support
- https://is.muni.cz/auth/el/phil/jaro2025/UZCJBE02/index.qwarp
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on completion of the course: Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium.
Credit evaluation note: Zakončení kolokviem je určeno pro sdružené studium, zakončení zkouškou pro jednooborové studium.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2025/UCJJ04