MUI_25 Public Relation in Museum Practice I.

Faculty of Arts
Autumn 1999
Extent and Intensity
2/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Holman (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavel Holman
Division of Museology – Department of Archaeology and Museology – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Pavel Holman
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • Úvod, základní terminologie, literatura.
  • Muzea a společnost, úloha muzeí ve společnosti, vzájemná komunikace a spolupráce. Muzeum a veřejný zájem.
  • Muzeum - součást kultury, muzea a politika, muzea jako tvůrce národní a regionální identity, masová kultura, volný čas a muzea.
  • Komunikace muzeí s orgány státní a místní správy a samosprávy, obhájení nezastupitelné role muzea.
  • Potenciální a skuteční návštevníci muzea, faktory ovlivňující návštěvnost muzeí a dojem z vlastní návštěvy, identifikace potenciálního návštěvníka. Specializované publikum.
  • Konkurenční prostředí.
  • Komunikace se sdělovacími prostředky.
  • Působení muzeí navenek a dovnitř vlastní instituce. Budování vlastní prestiže a image. Propagace muzea.
  • Muzea a zájmové organizace, muzejní společnosti, kluby přátel, lobbying.
  • Profesní oragnizace a jejich působení na veřejnost.
  • Průzkumy veřejného mínění.
Literature
  • Další literatura dle zadání vyučujícího
  • MCLEAN, Fiona. Marketing the museum. London: Routledge, 1997, 257 s. ISBN 0-415-10392-4. info
  • LESLY, Philip. Public relations :teorie a praxe. Translated by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 240 s. ISBN 80-85865-15-7. info
  • Museum culture : histories, discourses, spectacles. Edited by Daniel J. Sherman - Irit Rogoff. London: Routledge, 1994, xx, 301 s. ISBN 0-415-09273-6. info
  • BLACK, Sam. Nejúčinnější propagace : public relations. Translated by Dana Janišová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1994, 203 s. ISBN 8071691062. info
  • AMBROSE, Timothy and Crispin PAINE. Museum basics. London: ICOM, 1993, xi, 319 s. ISBN 0-415-05769-8. info
Assessment methods (in Czech)
Přednáška; zápočet - písemný test, znalost odpřednášené látky a zadané literatury
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2002, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013.
  • Enrolment Statistics (Autumn 1999, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn1999/MUI_25