FF:UZB002 Foundations of Pedagogy - Course Information
UZB002 Foundations of Pedagogy
Faculty of ArtsAutumn 2002
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Vlastimil Čiháček, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petra Rychecká (lecturer)
Mgr. Kateřina Trnková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Timetable
- Mon 13:20–14:05 49, Mon 14:10–14:55 49, Tue 13:20–14:05 5, Tue 14:10–14:55 5, Thu 13:20–14:05 1, Thu 14:10–14:55 1
- Timetable of Seminar Groups:
UZB002/02: No timetable has been entered into IS. K. Trnková
UZB002/03: No timetable has been entered into IS. V. Čiháček - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 90 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/90, only registered: 0/90, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/90 - Course objectives
- Subject "Basics of Pedagogy" offer to students a view to methods, targets, forms and subject of educational processes. Offer a summary of the teacher, pupils, pedagogy communication, of curriculum and other problems of contemporary pedagogy.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Pedagogika - její cíl,předmět, postavení, metody. 2. Struktura vědního oboru pedagogika - pedagogické discíplíny a jejich aktuální a naléhavé problémy 3. Základní pojmy výchovy a vzdělání 4. Učitel - ústřední činitel výchovně-vzdělávacích procesů? 5. Žák - subjekt výchovy a vzdělávání, učební styly studentů, nerovnosti ve vzdělávání 6. Kurikulum - jeho vymezení a typologie 7. Škola - proměny vnímání instituce školy, vnitřní rozvoj školy 8. Výchovně - vzdělávací soustava v České republice. 9. Ped. myšlení 20. století u nás i ve světě. 10. Informační prostředí školy současnosti. 11. Alternativní školství. 12. Problémy současné školy.
- Literature
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ and Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
- Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
- JŮVA, Vladimír and Vladimír JŮVA. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido, 1997, 108 s. ISBN 80-85931-39-7. info
- PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Praha: Portál, 1996, 106 s. ISBN 80-7178-072-3. info
- Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 2., rozš. vyd. Brno: Paido, 1995, 95 s. ISBN 8085931060. info
- PAŘÍZEK, Vlastimil. Obecná pedagogika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1994, 71 s. ISBN 80-7066-339-1. info
- Otevřené učení ve 28 krocích. Edited by Bernd Badegruber, Translated by Pavel Kouba. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 118 s. ISBN 80-85282-76-3. info
- VORLÍČEK, Chrudoš. Úvod do pedagogiky [Vorlíček, 1994]. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 115 s. ISBN 80-7066-982-8. info
- Assessment methods (in Czech)
- 1 hod přednáška + 1 hod seminář. Podmínkou pro získání 3 kreditů je vykonání zkoušky. Její formu a rozsah určí každý přednášející. Rovněž další požadavky týkající se zakončení kurzu budou specifikovány v konkrétních skupinách.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Listed among pre-requisites of other courses
- Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2002/UZB002