DPS001 Psychology for teachers

Faculty of Arts
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (lecturer), PhDr. Zdeněk Stránský (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Timetable
each odd Friday 13:20–16:35 10
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Psychology for teachers Course offers theoretical as well as practical knowledge, methods for effective teaching to students, extending their qualification as certified teachers on primary and secondary schools. Tips to solve various educational problems will be presented. The course aims to expand understanding of pupils and also to oneself, to improve communication skills a to support chances of healthy co-operation of pupils as well as their teachers.
Syllabus (in Czech)
  • Tematické okruhy: 1. Místo psychologie v obecném systému věd, psychologie jako věda o člověku, psychologické vědní disciplíny - jejich klasifikace, předmět. Psychologie a její místo v životě člověka, užití psychologie zejména ve výchovné praxi. Psychologická příprava učitelů. 2. Základní metody v psychologii - pozorování a sebepozorování /introspekce/, experiment /přirozený a laboratorní/, rozhovor /interview/, dotazníky, rozbor /analýza/ výsledků činnosti, testy, biografická metoda, sociometrická metoda. Poznávání žáka učitelem. Pedagogicko-psychologická charakteristika žáka a jeho vývoje. 3. Základní pojmy psychologie - psychika, vědomí, nevědomí, prožívání, chování, psychické procesy, psychické stavy, psychické vlastnosti a další. Základní znaky a funkce psychických jevů. Třídění psychických jevů: a/ psychické procesy - poznávací procesy /vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč/ - procesy paměti /zapamatování, uchování, vybavení/ - motivační (citové a volní) b/ psychické stavy - stavy pozornosti - citové stavy /nálady/ c/ specifické získané dispozice /dílčí psychické předpoklady k činnostem/ - vědomosti - dovednosti /senzomotorické, intelektové, sociální/ - návyky - zájmy - postoje d/ psychické vlastnosti /vlastnosti osobnosti/ - schopnosti - rysy osobnosti - temperament - charakter Charakteristika jednotlivých psychických jevů /procesů a stavů/ a možnosti jejich utváření a rozvoje učitelem. 4. Činnost, základní druhy lidské činnosti /hra, učení, práce/. 5. Náročné životní situace, techniky vyrovnávání se s náročnými životními situacemi. 6. Osobnost /pojem a struktura, subsystémy osobnosti - motivace; schopnosti; rysy osobnosti, temperament, charakter/. 7. Pojem a podstata psychického vývoje; fylogeneze a ontogeneze psychiky; zákonitosti duševního vývoje; činitelé duševního vývoje /biologické, činitelé vnějšího prostředí, výchova, vlastní aktivita člověka - sebevýchova, sebevzdělávání/. 8. Charakteristika jednotlivých vývojových období člověka - prenatální, novorozenecké, kojenecké období, období batolete, předškolní věk, mladší školní věk (+), období puberty /dospívání/ (+), období adolescence /mládí/ (+), období dospělosti /mladší, střední a starší/ (+), období stáří. /Pozn. zaměření především na období označené +/ 9. Učení - pojem, druhy - podmiňování, percepčně motorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení řešení problémů /L. Maršálová/, další třídění - např. senzomotorické učení, učení poznatkům, učení metodám řešení problémů, sociální učení /J. Čáp/ atd. 10. Zákony učení - zákon motivace /vnější a vnitřní motivace/, zákon zpětné informace, zákon opakování, zákon transferu /specifický a nespecifický transfer oboustranný /bilaterální/ transfer, interference/. 11. Osvojování vědomostí, dovedností a návyků. Metody učení a studia. Doporučení pro žáky a studenty, jak se učit. Styly učení žáků a studentů. 12. Činitelé ovlivňující efektivnost a výsledky vyučovacího procesu (související s učícím se jedincem, se situací, v níž učení probíhá, s učivem, s osobností učitele). 13. Tvořivost /kreativita/ a její rozvíjení ve vyučování. Pojem tvořivosti, faktory tvořivosti, vývoj tvořivosti, etapy tvořivého procesu, úrovně tvořivosti, činitelé a podmínky záměrného rozvíjení tvořivého myšlení žáků, postavení tvořivého žáka v třídním kolektivu. 14. Psychologické základy didaktických zásad - zásada názornosti, aktivity, uvědomělosti, spojení teorie s praxí, individuálního přístupu k žákům, přiměřenosti, soustavnosti a následnosti, trvalosti, vědeckosti, výchovného vyučování. 15. Neprospěch učebních výkonů žáků - jeho příčiny - podmíněné osobností žáka, osobností učitele, rodinou žáka, školou - a jejich odstraňování. 16. Psychologické aspekty zkoušení, hodnocení a klasifikace učebních výkonů žáků - psychologický význam zkoušení a hodnocení, funkce zkoušení a hodnocení, druhy zkoušek /ústní, písemné, praktické/; předzkouškové a zkouškové stavy - tréma a její zmírňování ze strany učitele a žáka. 17. Osobnost učitele - přístupy a metody ke zkoumání osobnosti učitele, požadavky na osobnost učitele, osobnost učitele z pohledu žáků, některé typologie učitelských osobností (např. W.O. Döring, E. Luka, E. Vorwickel, Ch. Caselmann, I.P. Pavlov - aplikace, Z. Zaborowski, H.H. Anderson, A.W. Aleck), vývoj a utváření osobnosti učitele. 18. Vztahy mezi učiteli a žáky a jejich utváření /složky zastoupené ve vztahu mezi učitelem a žákem, činitelé vztahu učitele k žákovi, některé typické druhy vztahů učitelů k žákům; činitelé vztahu žáka k učiteli/. 19. Psychologické aspekty výchovy a jejích jednotlivých prostředků; požadavky; odměny a tresty; přesvědčování; působení slovní a mimoslovní, přímé a nepřímé; hraní rolí; působení modelů; způsoby /styly/ výchovy; aktivnost osobnosti, koncepce já a sebevýchova. 20. Psychologický rozbor výchovných obtíží /např. lhaní, podvody, záškoláctví, krádeže, kouření, alkoholismus, zneužívání drog, sexuální přestupky, agresivita, sebevražedné úmysly /pokusy/ atd./. Převýchova. 21. Duševní zdraví a duševní poruchy /psychózy, neurózy, psychopatie a oligofrenie/. 22. Člověk a společnost. Proces socializace, sociální učení /formy sociálního učení/. 23. Sociální skupiny, jejich druhy a formativní působení. Školní třída jako malá sociální skupina. 24. Sociální styk - charakteristika a struktura. Sociální komunikace /verbální a nonverbální/, sociální interakce a sociální percepce /vnímání/ a jejich výchovné aspekty ve školních podmínkách. 25. Sociální postoje - charakteristika, utváření, změny a pedagogické aspekty sociálních postojů. Literatura /základní/: Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Praha 1993. Čáp, J.: Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha 1996. Čáp, J., Mareš, J.: Psychologie pro učitele. Praha 2001. Ďurič, L., Štefanovič, J. a kol.: Psychológia pre učitelóv. Bratislava 1973, 1977. Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učitelská psychológia. Bratislava 1992. Fontana, D.: Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha 1997. Řezáč, J.: Sociální psychologie. Brno 1998. Literatura /doporučená/: Atkinsonová, R.L. a kol.: Psychologie. Praha 1995, 2003. Cangelosi, J.S.: Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha 1994. Denig-Helmsová, K., Konnertz, D.: Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha 1997. Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha 1997. Havlínová, M., Kopřiva, P., Mayer, I., Vildová, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole. Praha 1998. Hunterová, M.: Účinné vyučování v kostce. Praha 1999. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Kohoutek, R. a kol.: Základy pedagogické psychologie. Brno 1996. Kohoutek, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno 1998. Kovaliková, S., Olsenová, K.: Integrovaná tematická výuka. Model. Kroměříž 1995. Křivohlavý, J.: Psychologie zdraví. Praha 2001. Kyriacou, Ch.: Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha 1996. Langová, M. a kol.: Učitel v pedagogických situacích. Praha 1992. Langmeier, J., Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha 1998. Lokšová, I., Lokša, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha 1999. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Praha 1998. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno 1995. Míček, L., Zeman, V.: Učitel a stres. Brno 1992, Opava 1997. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Pike, G., Selby, D.: Globální výchova. Praha 1994. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J.: Pedagogický slovník. Praha 1995, 1998, 2001, 2004. Serfontein, G.: Potíže dětí s učením a chováním. Praha 1999. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. Praha 1999. Tepperwein, K.: "Umění" lehce se učit. Pelhřimov 1993. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha 2000. Vágnerová, M.: Psychologie školního dítěte. Praha 1997. Vágnerová, M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha 1997. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha 1999, 2004. Poznámka: Na konzultacích bude doplňována další nejnovější literatura.
Literature
  • ČÁP, Jan and Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
  • ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996, 302 s. ISBN 80-85866-15-3. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • ĎURIČ, Ladislav and Jozef ŠTEFANOVIČ. Psychológia pre učitel'ov. 2. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1977, 592 s. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie [Řezáč, 1998]. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
Assessment methods (in Czech)
aktivní účast na konzultacích, didaktický test (na konci semestru) zápočet
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: blokově.
Listed among pre-requisites of other courses
Teacher's information
Podrobnější seznam literatury je v sylabu na webových stránkách.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019, Autumn 2020, Autumn 2021, Autumn 2022, Autumn 2023, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2004/DPS001