FF:PBSNPB12 Work with talented students - Course Information
PBSNPB12 Work with talented students
Faculty of ArtsAutumn 2005
- Extent and Intensity
- 1/1. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives (in Czech)
- Kurz je zaměřen k pedagogicko - psychologické přípravě pedagogů v práci s nadanými dětmi. Jde o dosud přehlíženou minoritní skupinu dětské populace. Cílem kurzu je poskytnout studentům magisterského studia teoretické poučení o specifikách nadaných dětí i praktické schopnosti a dovednosti nadané děti identifikovat a efektivně s nimi, z pohledu pedagogicko - psychologického, vývojově - psychologického a poradenského, pracovat.
- Syllabus (in Czech)
- Talent a nadání v historické perspektivě 1. Pojetí nadání v historii 2. První empirická zkoumání 3. Sociální reprezentace nadání 4. Faktorový přístup k inteligenci 5. Historie talent a nadání v minulém století ve světě Modely nadání, talentu a inteligence 1. Základní modely 2. Neurobiologická podstata nadání 3. Současná psychologická pojetí inteligence Identifikace nadaných dětí 1. Identifikace 2. Identifikace a jednotlivé teoretické modely 3. Psychologické standardizované metody 4. Diagnostika rozumových schopností 5. Diagnostika tvořivosti Rozumově nadané dítě v jednotlivých vývojových etapách 1. Základní vývojové teorie, modely vývoje 2. Teorie kognitivního vývoje 3. Psychodiagnostika rozumových schopností v raném věku přednosti a nedostatky jednotlivých metod 4. Sternbergova kritéria nadání u malých dětí 5. Lékařské výzkumy morfologické a fyziologické charakteristiky nadání 6. Základní charakteristiky nadání u malých dětí 7. Vliv sociálního okolí na vývoj nadání v raném věku - Sociální podpora nadání Rodina, škola, vrstevníci 8. Zvláštnosti vývoje 9. Vývojové etapy charakteristické znaky rozumově nadaných děti v jednotlivých etapách 10. Školní období - nadané dítě ve škole - typické kognitivní, sociální a emocionální charakteristiky intelektově nadaných dětí školního věku 11. Preadolescence 12. Adolescence vývojová rizika Rozumově nadané dítě ve škole 1. Učení ve školním kontextu základní teorie 2. Typické mýty, předsudky o nadaných dětech 3. Obtíže a chyby při poznávání osobnosti učitelem 4. Typy nadaných dětí 5. Problémy spojené s diagnostikou asynchronního vývoje 6. Nadané děti ve městě a na vesnici 7. Nadané dítě z kulturních minorit, zejména romské 8. Problémy ve školním kontextu 9. Styly učení nadaných dětí základní charakteristiky, diagnostika, studijní postupy 10. Učitel nadaných dětí 11. Vliv rodiny, kamarádů a mimoškolních aktivit na učení 12. Vliv označení (označkování) nadání na učení Školsky neprospívající nadané děti 1. Syndrom underachievment- definice 2. Motivace - role motivace a nadání 3. Lokalizace kontroly - Locus of control, J. Rotter, 1966 4. Atribuční teorie, Weiner, 1974 5. Výkonová orientace a atribuce vývoj 6. Nadané děti - úsilí a schopnosti - možné motivační problémy 7. Underachievment a závislost 8. Typy nadaných dětí, které podávají nízký výkon ve škole 9. Vztah mezi úsilím a očekávaným výsledkem 10. Časná vývojová rizika 11. Rodiče jako modely 12. Psychologické náprava underachievmentu Sociální a emocionální charakteristiky a problémy nadaných dětí 1. Základní výzkumy 2. Společnost SENG (Supporting emotional needs of gifted) a její poslání 3. Možné sociální a emocionální problémy nadaných dětí, jejich výskyt a závažnost Tzv. dvakrát výjimeční nadané děti s handicapem 1. Některé postavy z historie 2. Intelektové nadání a specifické vývojové poruchy učení 3. Intelektové nadaní a Aspergerův syndrom 4. Intelektově nadané děti s ADHD Psychologické poradenství nadaným dětem, rodičům a škole 1. Poradenství nadaným dětem v USA 2. Základní poradenské problémy 3. Skupinové a individuální poradenství nadaným dětem 4. Poradenství rodinám 5. Školní poradenství role školního psychologa v péči o nadané děti Možné pedagogicko psychologické přístupy k intelektově nadaným dětem 1. Základní rozdělení, druhy přístupů, přednosti, nedostatky 2. Akcelerace 3. Mentor 4. Letní tábory -CTY Center for talented youth (J. Stanley) 5. Situace v České a Slovenské republice 6. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás před rokem 1989 7. Východiska ped-psych péče o nadanou populaci u nás po roce 1990 8. Alternativní vzdělávání - možnost pro nadané děti? Další druhy nadaní (zejména kresebné, hudební, pohybové) 1. Psychologie kresebného nadání 2. Psychologie hudebního nadání 3. Pohybové nadání 4. Extrémní výjimečnost
- Assessment methods (in Czech)
- Typ výuky: přednáška a seminář ukončeno zápočtem
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2005/PBSNPB12